top of page

Yrityksen markkinointi: Mitä värit kertovat yrityksestäsi?


Brändivärit markkinoinnissa, värikartta

Mitä värit kertovat yrityksestäsi?

Väreillä on iso merkitys yrityksesi markkinoinnissa, koska ne vaikuttavat voimakkaasti ihmisten tunteisiin ja päätöksentekoon. Värien avulla voit auttaa kohderyhmääsi muistamaan yrityksesi sekä kertoa siitä millainen se oikeasti on. Mitkä ovat yrityksesi arvoja ja mitä erikoista sinä pystyt heille tarjoamaan.


Yrityksen markkinointi on riippuvainen brändiväreistä

Värien avulla voit markkinoinnissa auttaa yritystäsi:

  • Herättämään tunteita

  • Rakentamaan tunnistettavaa brändiä

  • Erottumaan kilpailijoista

  • Houkuttelemaan omaa kohderyhmää (= lisää asiakkaita)

  • Korostamaan yrityksesi ydinviestiä

  • Vahvistamalla haluttuja mielikuvia

Voiko omat lempivärit olla brändivärejä?

Jokainen väri viestii hieman erilaisia asioita yrityksestäsi ja siksi brändivärien valinta on todella tärkeää tehdä harkiten. Omat lempivärit brändiväreinä voi antaa todella ristiriitaisen kuvan sinusta ja yrityksestäsi. Usein ne omat lempivärit ei esimerkiksi ota huomioon sun yrityksesi kohderyhmää ja sen takia markkinointisi ei toimi, koska puhuttelet aivan vääränlaista yleisöä. Lisäksi omat lempivärit saattavat viestiä jotain aivan erilaista kuin mitä haluat yrityksestäsi viestiä. On toki mahdollista, että osa lempiväreistäsi viestii myös toivomiasi asioita yrityksestäsi, mutta lähtökohtaisesti brändivärejä ei kuulu valita omista lempiväreistä.


Mitä värit kertovat yrityksestäsi?

Nyt pääset tutustumaan jokaiseen väriin hieman tarkemmin. Mitä eri värit kertovat yrityksestäsi ja millaiselle yritykselle mikäkin väri sopii. Jokaisella värillä on hyviä ja huonoja puolia. Yksi väri ei määrittele sitä millainen yrityksesi on, mutta sillä on valtava merkitys kokonaiskuvassa. Muista, että yksi väri ei tee yrityksestäsi enemmän tai vähemmän luotettavaa, kokonaisuus ja se miten värejä käytät merkitsee myös todella paljon.


Punainen

Punainen on todella voimakas väri, jonka käyttäminen osana brändiä kannattaa tehdä harkiten. Se viestii motivoituneesta ja intohimoisesta yrityksestä. Punainen on voimakas ja energinen väri, joka voi nostaa sykettä ja lisätä fyysistä aktiivisuutta. Lisäksi se on rohkea ja rakastava väri, joka kertoo vahvasta brändistä. Se erottuu helposti joukosta ja herättää keskustelua. Punainen on myös varoittava ja huomiota herättävä väri. Siksi sitä käytetään usein tarjouksissa kertomaan halvasta hinnasta.


Sopivissa määrin käytettynä punainen kertoo iloisesta, energisestä ja rakastavasta yrityksestä, mutta paljon käytettynä se voi helposti varoittaa ja antaa halvan vaikutelman yrityksestäsi. Tummempi punainen viestii enemmän intohimosta kun taas vaaleammat sävyt ovat enemmän helliä ja hempeitä värejä.


Vihreä

Vihreä väri kertoo osaavasta yrityksestä omalla alallaan. Vihreä yritys on myös ekologinen ja luonnonläheinen. Tältä yritykseltä ei puutu kasvuhalua ja kunnianhimoa. Vihreä viestii rauhallisuudesta ja turvallisuudesta sekä kertoo tsemppaavasta persoonasta. Rauhallisuuden takia se yhdistetään usein myös stressin lievitykseen, sillä vihreä rasittaa silmiä kaikista vähiten. Vihreä on siitä erikoinen väri, että sitä käytetään usein kuvastamaan sekä terveyttä että sairautta ja onnellisuutta ja kateutta.


Valitsin vihreän omaksi brändiväriksi luonnon ja ekologisuuden takia, mutta myös rauhallisuuden ja kasvuhalun takia. Se on täydellinen kokonaisuus rentoa ja rauhallista yhdistettynä kasvavaan ja kehittyvään kestävään tekemiseen sekä aitoon ammattilaiseen.

Sininen

Sininen on rauhallinen väri joka luo turvallisuutta. Se nähdään usein eniten luotettavana ja uskottavana värinä. Sininen yritys on pysyvä ja muuttumaton. Se sopii hyvin ajattomalle ja vakaalle brändille. Toisaalta sininen on kylmä ja etäinen väri, joka viestii vakavuudesta. Se on väri, joka kuvastaa surua mutta myös tsemppaa, kuuntelee ja on läsnä hetkessä.


Sininen yritys on usein vakaa, uskottava ja tasapainoinen yritys, jolla on vahva osaaminen ja pitkän ajan suunnitelmat valmiina.


Keltainen

Keltainen kertoo iloisesta, innostavasta, raikkaasta ja energisestä yrityksestä. Se kuvastaa luovuutta ja älyä. Keltaisella voidaan myös helposti herättää huomiota tai varoittaa. Keltaista käytetään paljon tarjouksissa herättämään huomiota alennuksista tai edullisista hinnoista. Se voidaan kokea myös tyrkyttävänä.


Sopivassa suhteessa muihin väreihin nähden keltaisella voidaan kertoa luovasta ja iloisesta sekä raikkaasta yrityksestä. Liiallisella käytöllä tai ilman suunnitelmaa sillä voidaan saada aikaan vaarallinen ja tyrkyttävä kuva yrityksestä.


Keltainen on mun lempiväri ja ehkä kuvastaa osittain myös mun persoonaa, mutta ei se sopisi mun yritykselle brändiväriksi. Mä oon usein se iloinen ja energinen tyyppi, mutta mun yrityksessä haluan tuoda esiin enemmän sitä


Oranssi

Oranssi yritys on itsevarma, rohkea ja energinen. Se kertoo myös kekseliäisyydestä ja innostuksesta. Oranssi nähdään usein hauskana ja viihdyttävänä sekä ystävällisenä ja yhteisöllisenä värinä. Oranssi voidaan yhdistää myös halpaan tarjoukseen ihan kuten punainen ja keltainenkin. Oranssi on usein myös varoittava ja epävakaa väri, joka voi viestiä epävarmuudesta. Se voidaan myös kokea hyökkäävänä ja painostavana värinä. Kaikista parhaiten oranssi sopii energiselle ja luovalle brändille, joka ei pelkää haasteita.


Oranssi on voimakas ja todella tehokas väri, mutta kuten jokaisen vahvemman värin myös oranssin värin käyttöä kannattaa harkita tarkkaan.


Violetti

Violetti on viisas ja arvoituksellinen väri. Tummempi sävy yhdistetään helposti kirkkoon tai hengellisyyteen. Violetti kertoo myös juhlavasta ja arvokkaasta brändistä. Tältä yritykseltä löytyy myös luovuutta. Toisaalta se voi olla myös ilkeä ja ylimielinen tai kärsimätön väri, joka viittaa epävakauteen. Pääasiassa violetti sopii parhaiten luksusbrändille, jolta löytyy arvoituksellisuutta ja omanlainen ehkä joidenkin mielestä jopa (hyvällä tavalla) outo persoona.


Violetti on väri joka herättää eniten ristiriitaisia tunteita. Väriä kannattaa siis harkita tarkkaan. Violetin viestiin vaikuttaa erityisen vahvasti myös värin kirkkaus ja lämpötila.


Vaaleanpunainen

Vaaleanpunainen yritys on haaveileva ja rauhallinen, joka koetaan usein kohteliaana. Se voi olla lapsenmielinen ja söpö. Toisinaan se voi olla myös pieni niin hyvässä kuin pahassakin. Vaaleanpunainen voi olla kliseinen valinta tietyissä tilanteissa. Tämä yritys välittää vahvasti jokaisesta asiakkaastaan ja myös näyttää sen. Vaaleanpunainen voi myös viestiä nuorekkaasta ja iloisesta brändistä.


Vaaleanpunaista voi osittain kuvata tyttömäiseksi väriksi, mutta se viestii kuitenkin vahvoista arvoista ja yrityksestä joka välittää vahvasti asiakkaista ja mahdollisista työntekijöistä. Toki moni sen yhdistää naisiin ja siksi kannattaa ehkä harkita kahdesti, jos kohderyhmäsi koostuu pää asiassa miehistä.


Pinkki

Pinkki kertoo intohimoisesta ja trendikkäästä brändistä. Tämä on nuorekas ja luova väri joka pysyy aina ajan tasalla siitä mitä alalla tapahtuu. Toisaalta se voidaan kokea myös rajuna ja arvaamattomana. Pinkki on todella voimakas väri ja se viittaa myös rakkauteen ja naisellisuuteen. Kirkas pinkki voi vaikuttaa liian lastenomaiselta tai epäammattimaiselta ja se voidaan myös liittää liialliseen leikkimielisyyteen.


Pinkki sopii parhaiten inspiroivalle, intohimoiselle ja luovalle brändille, joka ei pelkää muuttumista ja haluaa olla nuorekas ja pysyä mukana nopeissakin trendeissä.


Turkoosi

Turkoosi on ihanan raikas ja viileä väri. Se viestii puhtaudesta ja rauhallisuudesta. Turkoosi voidaan yhdistää myös ympäristöön ja ekologisuuteen. Turkoosi saattaa olla niin rauhallinen, että se saattaa jäädä huomaamatta. Kuten sininen, myös turkoosi on kylmä väri ja se voi tuntua etäiseltä ja kylmältä.


Turkoosi tuo usein mieleen raikkaan meren ja lämpimän tuulen tai viileät pastillit. Toisaalta joillekin tulee mieleen pelottavat lääkärit. Turkoosia voisi kuvata trendikkääksi siniseksi.


Ruskea

Ruskea viestii maanläheisestä, rehellisestä ja ekologisesta yrityksestä. Se nähdään usein myös ahkerana ja luotettavana. Ruskea on usein myös kotoisa ja lämminhenkinen väri, jolla voi saada aikaan kodikkaan fiiliksen. Toisaalta ruskea voi olla myös raskas ja sivistymätön. Ruskea yritys on käytännönläheinen ja se tekee työtä vahvalla osaamisella. Se voi viestiä vakautta ja perinteisyyttä, mikä voi olla houkuttelevaa yrityksille, jotka haluavat näyttää luotettavilta ja pitkäaikaisilta toimijoilta.


Ruskeassa on paljon samaa kuin mustassa, mutta se on hieman lempeämpi ja pehmeämpi kuin musta.


Ruskea on mun brändiväri, koska se korostaa aitoutta ja ekologisuutta sekä käytännöllisyyttä. Se on sopivan lempeä ja kotoisa väri. Ruskea korostaa mun omaa persoonaa ja tuo siten myös enemmän mua osaksi mun yritystä ja lähemmäs asiakkaita. Käytännöllisyys, aitous ja ammattitaito on ne mitä mä haluan tuoda esiin ruskealla värillä mun brändissä.

Harmaa

Harmaa on käytännöllinen, ajaton, neutraali ja rauhallinen väri. Toisaalta harmaa on myös mitäänsanomaton ja epävarma väri. Harmaa on vanha väri, joka voi olla sekä positiivinen että negatiivinen ominaisuus. Tämä siksi, että vanhuus tai vanhat asiat eivät ole aina huono asia, mutta se voidaan nähdä myös huonona. Esimerkiksi "vanhanaikaiset" vaatteet voivat olla muodikkaita, mutta harmaantuvat hiukset eivät yleensä herätä innostusta.


Harmaa sopii parhaiten rautaiselle ammattilaiselle sillä se viestii vakavuutta, luotettavuutta ja asiantuntemusta. Ajattomuuden takia sillä voidaan viestiä myös kestävyyttä ja vastuullisuutta.


Musta

Musta yritys voi olla ajaton, moderni, virallinen ja arvokas. Musta voi kertoa myös voimakkaasta ja dramaattisesta yrityksestä. Toisaalta se voi olla myös surullinen, ahdistunut etäinen ja synkkä yritys. Liiallisesti käytettynä musta pienentää tilaa ja voi aiheuttaa ahdistusta, kun taas pienissä määrin käytettynä mustalla voidaan saada aikaan elegantti, moderni ja ajaton yritys.


Musta toimii erinomaisesti kontrastina muihin väreihin, mikä tekee siitä hyvän valinnan korostamaan tiettyjä viestejä tai kohokohtia markkinointimateriaaleissa. Mustaa voisi myös kuvastaa eleganttina ruskeana.


Valkoinen

Valkoinen yritys on puhdas, raikas ja aito. Valkoisella halutaan usein kuvastaa täydellisyyttä ja selkeyttä. Se on myös kevyt ja hellä väri. Valkoinen voi antaa brändistä vaikutelman avoimuudesta ja yksinkertaisuudesta. Toisaalta valkoinen voi tuntua myös kylmältä ja etäiseltä, ja se voi olla haasteellinen väri luomaan lämpimiä ja helposti lähestyttäviä mielikuvia. Liiallinen valkoisen käyttö ilman riittävää kontrastia voi tehdä viesteistä huomaamattomia ja helposti ohitettavia.


Valkoinen on neutraali väri, joka sopii lähes minkä tahansa muun värin kanssa. Valkoisella voidaan saada myös muut värit näyttämään puhtaammilta ja korostaa niitä ja niiden merkitystä.


Huom! Monien värien kanssa “hutiloiden” voit saada väristä esille enemmän sen huonoja kuin hyviä puolia. Käytä värejä siis harkiten ja pyydä tarvittaessa apua ammattilaiselta.

Yrityksen markkinointi on muutakin kuin vain värejä, mutta brändiväreillä on kokonaiskuvassa todella iso merkitys. Etkö ole vielä ihan varma omista brändiväreistäsi? Älä epäröi pyytää apua yrityksesi näköisten värien valintaan. Yhdessä voimme luoda brändistäsi entistä vetovoimaisemman ja houkuttelevamman sekä tavoittaa sun unelma-asiakkaita ja kasvattaa yrityksesi myyntiä. Tutustu siis visuaalisen ilmeen toteutukseen ja ota askel kohti oman näköistä yrittäjyyttä!

bottom of page