top of page

Brändin rakentaminen: Kuinka olla ammattimainen ja silti aito?


Brändin rakentaminen, tietokone työskentely, kotitoimisto

Kuinka olla ammattimainen ja silti aito? Brändin rakentaminen osana yrityksen markkinointia

Brändin rakentaminen on keskeinen osa markkinointia ja sen avulla voidaan erottua kilpailijoista sekä houkutella lisää asiakkaita. Yhä useammat asiakkaat kuitenkin haluaa ostaa ihmiseltä, ei yritykseltä. Varsinkin palvelualoilla oman brändin ja persoonan merkitys on huomattavasti suurempi. Miten sitten voidaan säilyttää ammattimaisuus osana brändiä samalla kun halutaan olla aitoja? Käydään läpi hieman miten voidaan tuoda aitoutta ja ammattimaisuutta esille brändin rakennuksessa.


Brändiin voit vaikuttaa kahdella tavalla!

Ensinnäkin oman yrityksesi brändiin voit vaikuttaa pääasiassa kahdella tavalla: Visuaalisella ilmeellä sekä asiakaspalvelulla. Ennen kuin asiakaspalvelulla on merkitystä, on pysyttävä puhuttelemaan kohdeyleisöä sillä visuaalisella ilmeellä.


5 tapaa, kuinka tuoda esiin ammattimaisuutta ja aitoutta oman yrityksesi brändissä:


1. Näytä yrityksesi arvot

Aitous alkaa yrityksesi arvojen tuntemisesta ja niiden heijastamisesta kaikkeen mitä teet. Mieti, mitkä arvot ovat sinulle ja kohderyhmällesi tärkeitä. Tuo arvoja aktiivisesti esiin markkinoinnissa ja näytä mitkä on sun omat tavat toimia yrittäjänä.


2. Puhu avoimesti

Avoimuus on avain aitouden ylläpitämiseen. Ole valmis kommunikoimaan avoimesti niin onnistumisista kuin haasteistakin. Myönnä virheesi ja opi niistä. Näin voi tehdä brändistäsi vieläkin aidomman ja tuoda sen esiin myös asiakkaillesi.


3. Välitä persoonaa visuaalisen ilmeen avulla

Visuaalinen ilme on tärkeä osa brändin rakentamista, mutta se ei saa olla ristiriidassa aitouden kanssa. Varmista, että visuaalinen ilme heijastaa yrityksesi arvoja ja persoonaa. Se voi olla ammattimainen ja tyylikäs samalla kun se on aito ja houkuttelee asiakkaita, jotka on valmiita sitoutumaan sun yritykseen.


4. Panosta asiakaskokemukseen

Aito brändi panostaa vahvasti asiakaskokemukseen. Ole läsnä asiakkaillesi, kuuntele heidän tarpeitaan ja toiveitaan ja pyri tarjoamaan ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Kuten jo sanoin asiakaspalvelu ja asiakaskokemukset on iso osa yrityksesi brändiä ja sitä miten yrityksesi nähdään.


5. Pidä suunta selkeänä

Aitous vaatii myös suunnitelmallisuutta kaikessa tekemisessäsi. Pidä suuntasi selkeänä, visuaalinen ilme yhtenäisenä ja viestisi ymmärrettävänä. Kun asiakkaat tietävät, mitä voivat sinulta odottaa, he voivat myös luottaa brändiisi.


Aitous brändin rakentamisessa ei tarkoita, että sinun täytyy luopua ammattimaisuudesta. Päinvastoin, se tarkoittaa, että sinulla on mahdollisuus erottua kilpailijoista olemalla oma ihana aito itsesi. Kun teet tästä brändin perustan, voit houkutella asiakkaita, jotka jakavat samat arvot ja pitävät sinua luotettavana ja aitona vaihtoehtona. Aitous on kilpailuetu, joka voi auttaa sinua menestymään pitkällä tähtäimellä.


Brändin ja visuaalisen ilmeen merkitys on todella suuressa roolissa, kun halutaan tehdä toimivaa ja tuloksellista markkinointia. Onneksi olen täällä auttamassa sinua luomaan houkuttelevan, erottuvan ja vastuullisen visuaalisen ilmeen yrityksellesi. Oli tarpeesi sitten uusi logo, brändivärit, fontit, somepohjat tai jotain muuta yksilöllistä. Mä olen täällä sua varten rakentamassa vastuullista, kestävää ja ennen kaikkea toimivaa markkinointia sun yritykselle.

Tutustu siis visuaalisen ilmeen toteutukseen ja helpota arkeasi markkinoinnin parissa.

bottom of page