top of page

6 vinkkiä, joilla säästät SEKÄ luontoa ETTÄ rahaa yrityksen markkinoinnissa | Suomen luonnon päivä

Viikonloppuna vietettiin Suomen luonnon päivää (26.8.). Päivän tavoitteena on lisätä arvostusta luontoa kohtaan. Vastuullisuus näkyy nykyään enemmän ja enemmän osana yritysten arvoja. Haluaisin tuoda esille miten vastuullisuus ja luonnon kunnioittaminen voi olla osa myös sun yrityksen markkinointia. Pienillä teoilla kunnioitat luontoa ja säästät rahaa yrityksesi markkinoinnissa.

Suomen luonnon päivä voi näkyä myös yrityksen markkinoinnissa.
auringonkukkia pellolla

6 vinkkiä, joilla säästät SEKÄ luontoa ETTÄ rahaa yrityksen markkinoinnissa


Materiaalivalinnat painotuotteissa

Painotuotteissa kannattaa aina mahdollisuuksien mukaan suosia kierrätysmateriaaleja. Esimerkiksi käyntikortteihin voi valita kierrätyskartongin. Paperin lisäksi myös painovärit voi olla ympäristöystävällisempiä. Jos haluat painattaa itsellesi työvaatteita, moniin painoihin voit toimittaa myös omat vaatteesi ja näin valita kestävämmät vaatteet, jotka ovat myös itsellesi mieluisimmat.


Paikallinen yritys

Tuetaan paikallisia yrityksiä ja tilataan esimerkiksi painotuotteet mieluiten mahdollisimman läheltä. Kannattaa aina tutustua paikalliseen yritykseen ennakkoon ja myös siihen miten vastuullisuus toteutetaan heidän yrityksessään.


Vain tarpeellisen toteutus

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla, varsinkaan jos ei ole tiedossa mitä kaikkea tarvitset. Monille pienyrityksille esimerkiksi kuvamaailma, käyntikortit, ikkunateippaukset, powerpoint- ja wordpohjat ei ole niin tarpeellisia, jonka takia ne on hyvä toteuttaa erikseen, jos niille on tarve. Myös painotuotteissa kannattaa määrää miettiä tarkemmin, mitä oikeasti tarvitset. Jos kyseessä on painotuotteet, jotka ovat käytössä pitkään (ei esimerkiksi vain yksittäistä tapahtumaa varten) voi isomman määrän tilaaminen kerralla olla ympäristöystävällisempi ja edullisempi vaihtoehto. Mutta 100 henkilön tapahtumaan ei kannata tilata 500 esitettä osallistujia varten.


Siksi omistakin palveluista löytyy visuaalisen ilmeen toteutus, joka sisältää vain sen mitä oikeasti tarvitset: Logo, brändivärit, typografia ja visuaaliset elementit. Tähän on mahdollista lisätä kaikkea muuta mitä just sun yritys tarvitsee. Valikoimasta löytyy toinenkin paketti, johon olen koonnut muutaman yleisimmän tarpeen kuten somepohjat ja käyntikortit, mutta aina ensisijaisesti lähden ehdottamaan asiakkaalle kokonaisuutta, johon lisätään sitten tarvittaessa se mitä voisi tarvita.


Mahdollisimman pitkä käyttöikä

Mahdollisimman pitkällä käyttöiällä suunniteltu markkinointi on usein myös toimivin ja tuottavin. Olet jo ehkä kuullut, ettei markkinoinnissa kannata odottaa lottovoittoa. Se pätee myös materiaaleissa. Jos mahdollista vältä kertakäyttöisiä materiaaleja ja käytä aina edelliset loppuun asti. Eli tilaa uudet käyntikortit, kun edelliset on käytetty loppuun (paitsi jos tiedot on muuttuneet). Uusi visuaalinen ilme ei ole aina syy tilata uusia käyntikortteja, jos edellisiä on vielä jälellä.


Visuaalinen ilme tulisi suunnitella aina yritykselle mahdollisimman pitkään käytettäväksi. Yrityksen toiminta voi aina muuttua ja yritys kasvaa ja kehittyä, mutta silloinkin koko ilmeen uudistus ei aina ole tarpeellinen.


Panosta digiin

Panosta digimarkkinointiin esim. someen tai nettisivuihin ja hakukoneoptimointiin. Painettu markkinointi kuormittaa aina ympäristöä enemmän sekä maksaa sinulle enemmän. Some on nykypäivää ja sen avulla voit saada huikeita tuloksia yrityksesi markkinoinnissa paljon vähemmällä. Tähän voisi vielä huomioksi sanoa, että kaikki digimarkkinointi ei ole (eikä tarvitse olla) ilmaista ja hyvin toimivaan digimarkkinointiin kannattaa myös laittaa rahaa. Esimerkiksi yrityksesi näköiset somepohjat ja se visuaalinen ilme ovat olennainen osa myös sometiliä sekä nettisivuja. Myös hakukoneoptimointiin saa ja kannattaa käyttää rahaa, jos nettisivut on sulle olennainen markkinointikanava.


Yhteistyö muiden paikallisten yritysten kanssa

Yhteistyö voi olla yhteinen tapahtuma tai omien asiakkaiden ohjaus toiselle yritykselle, kun he sitä tarvitsevat. Esimerkiksi itse valokuvaajana voisin tehdä yhteistyötä vaikka kampaajan tai meikkaajan kanssa, jotka laittavat omat asiakkaat kuntoon ennen kuvausta. Usein myös palvelualalta on helpompaa myydä ohessa paikallisen yrityksen tuotteita ja näin tehdä yhteistyötä toisen yrittäjän kanssa. Yhteistyötä suunnitellessa on hyvä muistaa ottaa huomioon, että molemmat osapuolet hyötyvät siitä.


Valitse vastuullinen visuaalinen ilme yrityksellesi!

Vastuullinen visuaalinen ilme on olennainen osa yrityksesi toimivaa markkinointia ja auttaa sinua rakentamaan yrityksellesi vahvaa, ammattimaista ja luotettavaa brändiä. Sen avulla säästät myös aikaa yrityksesi markkinoinnista ja helpotat omaa arkeasi.


Visuaalinen ilme on markkinoinnin pohja, joka sitouttaa potentiaaliset asiakkaasi yritykseesi, tekee yrityksestäsi muistettavan ja erottaa sinut kilpailijoistasi. Jos odotat tuloksia markkinoinnista, panosta perustuksiin ennen kuin alat rakentamaan taloa siihen päälle.



Tutustu myös visuaalisen ilmeen toteutukseen ja valitse vastuullinen visuaalinen ilme yrityksellesi.

bottom of page