Seuraajamäärä ei ole tärkein tilastosi, jota voit Instagramissa seurata. Instagramin muut tilastot antaa sulle paljon enemmän tietoa siitä miten sä voit säästää aikaa ja tehdä mahdollisimman hyviä somepostauksia, joilla kasvatat näkyvyyttä ja saat uusia asiakkaita somesta.
Toimiva Instagram markkinointi vaatii säännöllistä analysointia ja tilastojen seuraamista. Tilastoista ei kannata stressata vaan niitä kannattaa pitää apuvälineenä oman sisällön kehittämisessä. Sä voit oppia todella paljon itsestäsi ja sun Instagram tilin nykytilanteesta vain katsomalla tilastoja.
Ensimmäinen ajatus, joka monelle yrittäjäle Instagramin tilastoista tulee mieleen on usein "taas menee huonosti". Nyt kumotaan tämä ajatus ja katsotaan miten voit kehittää Instagram markkinointia näiden 8 tilaston avulla.

8 tärkeintä Instagramin tilastoa, jotka jokaisen yrittäjän tulisi tietää | Instagram markkinointi - Tilastot
Mikä kiinnostaa sun seuraajia? - Huippujulkaisut
Tutustu sun parhaimpiin ja siihen millaiset postaukset ovat viime aikoina saaneet parhaiten reaktioita eli tykkäyksiä, kommentteja ja tallennuksia.
Muista pohtia myös sitä miksi nämä ovat olleet suosittuja. Mikä julkaisuissa oli kiinnostavaa ja miksi se on saanut ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Esim. Jos postauksesi on saanut paljon tallennuksia, voit pohtia miksi aihe on ollut kiinnostava ja mikä siinä on ollut tallentamisen arvoista. Yksi syy myös suurelle reagointi määrälle voi olla oikeanlainen toimintakehoite. Esimerkiksi postauksessa manittu "Muista tallentaa!" saa ihmiset toimimaan useammin.
Kuka sua seuraa? - Tavoitettu kohderyhmä
Instagramista pääset näkemään seuraajasi demografiset tiedot: Ikä, sukupuoli ja sijainti. Näistä saat tietää tavoitatko sä omaa kohderyhmääsi. Demografiset tiedot eivät kerro kaikkea kohderyhmästäsi, mutta auttaa alkuun ja helpottaa sisällön kohdentamisessa erityisesti maksetun markkinoinnin kanssa.
Kohderyhmän rajaamisesta olen kirjoittanut lisää omassa blogitekstissä: Lähes jokainen yrittäjä on tehnyt tämän virheen markkinoinnissa | Yrityksen kohderyhmä
Profiilin toiminta - Vierailut profiilissa
Vierailut profiilissa kertoo siitä, kuinka moni on ollut kiinnostunut sisällöstäsi, halunnut nähdä sitä lisää ja tutustua myös sinuun, yritykseesi ja palveluihisi. Vierailijoiden määrä kertoo paljon siitä onko sisältösi sellaista, että sitä halutaan nähdä lisää.
Voit tutkia vierailujen määrää profiilissa myös yksittäisistä postauksista. Jos joku postaus on saanut erityisen monen klikkaavan sun profiiliin, kannattaa pohtia mikä postauksessasi oli niin hyvää, että se sai siirtymään sun profiiliin.
Jokainen profiilissa vierailu on aina askeleen lähempänä yhteydenottoa, vierailua verkkosivuilla sekä palvelusi ostoa.
Profiilin toiminta - Ulkoisen linkin napautukset
Vierailujen lisäksi on hyvä tietää kuinka moni heistä on klikannut profiilissasi olevaa linkkiä.
Linkkiä klikanneiden määrä kertoo enemmän siitä kuinka moni sun profiilissa vierailleista on valmiita ottamaan askeleen eteenpäin ja mahdollisesti ostamaan palvelusi. He ovat ainankin aidosti kiinnostuneita siitä mitä sinä yrittäjänä pysyt heille tarjoamaan.
Linkin klikkaamiseen voit vaikuttaa kaikista eniten omalla viestinnällä ja toimintakehoitteilla. Profiilissa kannattaa olla vähintään yksi CTA (=toimintakehoite), joka voi ohjata suoraan kohti linkkiä. Voit myös mainita postauksissasi linkistä profiilissa ja kehottaa sieltä tutustumaan lisää aiheeseen, varaamaan ajan tai ostamaan palvelusi.
Tämä tilasto ei kerro siitä kuinka moni on klikannut Instagramin tarinoissa käytettyjä linkkejä. Eli jos jaat tarinoita, joihin laitat suoria linkkejä vaikka blogitekstiin tai verkkokauppaan, tämä tilasto ei kerro sitä onko joku klikannut siitä. Tässä näkyy vain profiilissasi olevat linkin klikkaukset.
Linkin olisi hyvä ohjata eteenpäin kohti ostoa. Voit laittaa linkin vain nettisivujesi etusivulle tai esim. tietyn palvelun sivulle. Myös linkki ajanvaraukseen tai verkkokauppaan toimii hyvin. Muista myös kertoa jo Instagramin Biossa (=esittelytekstissä) mitä linkin takaa löytyy.

Milloin on paras aika julkaista Instagramissa? - Aktiiviset ajat
Mä oon kuullut usein kysymyksen: “Koska on paras aika postata?” Siihen oikea vastaus löytyy “aktiivisimmat ajat” -kohdasta. Tilastoa voit tutkia yksittäin jokaisen päivän kohdalta.
Paras aika postata on silloin, kun seuraajasi ovat eniten paikalla. Esimerkiksi tässä kuvassa sunnuntaisin paras aika postata olisi kello 18.
Millainen sisältö toimii? - Tavoitetut tilit, Sisältötyypin mukaan
Tavoitetut tilit kertoo sulle kuinka mota yksittäistä ihmistä sun sisältö on tavoittanut. Se voi olla monelle ihan kiva tieto, mutta sillä et vielä pysyt kehittämään sisältöäsi kovinkaan paljoa.
Eri sisältötyypit toimii Instagramissa vähän eri tavalla, jokaisella. Monet tavoittaa parhaiten uutta yleisöä reelssien avulla ja sitouttaa kuvapostauksilla.
Tutkimalla tavoitettuja tilejä eri sisältötyyppien mukaan ( jukaisut, kelat, tarinat) saat tietää esimerkiksi sen millaisilla postauksilla sinä olet tavoittanut uusia ihmisiä. Tilastoa kannattaakin katsoa erityisesti "muut kun seuraajat" -kohdasta.
Sitoutuneet tilit
Sitoutuneista tileistä taas määrä kiinnostaa vähiten. Nyt kiinnostaa se kuinka suuri osa heistä on jo seuraajiasi ja kuinka suuri osa ei. Jos sitoutat paljon "ei-seuraajia", kannattaa muistutella useammin seuraamaan tiliäsi.
Jos haluat seurata jonkun asian määrää, sitoutuneiden tilien määrä on paljon tärkeämpi kuin seuraajamäärä. Seuraajamäärä kertoo vain kuinka moni on joskus kiinnostunut sisällöstäsi, kun sitoutuneiden tilien määrä kertoo kuinka moni on juuri nyt kiinnostunut siitä. Erityisesti vanhoilla pitkään olemassa olleilla Instagram tileillä on paljon ns. "haamuseuraajia" eli seuraajia, jotka eivät enään seuraa sisältöäsi. Joukosta saattaa löytyä paljon myös hiljaisia tilejä, joita kukaan ei enään edes käytä. Voisi jopa sanoa että sitoutuneet tilit on uusi seuraajamäärä.
Sitoutuminen tarkoittaa sitä kuinka moni julkaisusi nähnyt on myös reagoinut siihen.
Yksittäisen julkaisun tilastot - Näyttökerrat
Yksittäisen julkaisun tilastoista haluaisin nostaa esiin näyttökerrat. Enkä taaskaan sitä määrää, vaan sen mistä ne näyttökerrat koostuvat. On 5 erilaista tapaa nähdä julkaisut.
Etusivu - Kaikista yleisin ja tutuin tapa nähdä sisältöä Instagramissa. Monet julkaisut nähdään omalla Etusivulla, kun sitä selataan. Avainsanat - Instagramin avainsanojen toiminta on muuttunut huomattavasti viimeisten vuosien aikana ja moni kokee avainsanojen (”hästägien”) kautta saatavan näkyvyyden haastavaksi. Avainsanat upotetaan nyt ensisijaisesti koko kuvateksiin. Ei vain hästägien muodossa postauksen loppuun (tai kommentteihin).
Tutki syöte - Tutki syöte on sivu, jonka näet kun painat suurennuslasin kuvaa alapalkissa. Eli Instagramin hakusivu. Jokainen näyttökerta myös tämän sivun ruudukossa lasketaan osaksi postauksen näyttökertoja. Jos jossain niin tässä korostuu julkaisusi visuaalisuus. Tässä on yksi parhaista paikoista saada näkyvyyttä somessa ja uusia silmäpareja sun postauksen äärelle. Tänne on myös hankala päästä. Tutki syötettä voisikin verrata esimerkiksi Youtuben trendaavat listaan.
Profiili - Kuinka moni on löytänyt julkaisusi profiilin kautta. Eli kuinka moni on löytänyt jostain muualta ensin profiiliisi ja siitä klikannut kyseistä julkaisua. Poikkeuksena tutki syötteestä, tämä tilasto ei kasva, jos joku näkee julkaisusi profiiliruudukossa.
Muut - Muualta julkaisusi nähneet. Tähän tilastoon kuuluu esimerkiksi tarinoissa jaetun postauksen näyttökerrat sekä maksettu mainonta. Myös se, kun postauksesi jaetaan viestillä toiselle henkilölle tai joku mainitsee toisen henkilön julkaisun kommenteissa lasketaan muihin näyttökertoihin.
Muista!
Instagram markkinointi on paljon muutakin kuin tilastojen seuraamista. Tilastoista ei tarvitse ottaa stressiä. Ne on sulle apuväline oman sisällön kehittämiseen ja aidon, houkuttelevan brändin luomiseen.
Kaipaatko sä selkeää suunnitelmaa, jolla tavoitat asiakkaasi Instagramista?
Tutustu mentorointiin ja varaa ilmainen tutustumistapaaminen!
Comments