top of page

Mikä toimii markkinoinnissa juuri nyt? | Markkinointi trendit vuonna 2024

Millaisia markkinointi trendejä tullaan näkemään tänä vuonna? Tässä postauksessa tutustutaan tämän hetken ennustuksiin siitä mitkä markkinointi trendit toimii parhaiten tänä vuonna. Jotta markkinointi pysyy sulle mieleisenä sekä tehokkaana, voit pohtia kuinka näitä trendejä voisit mahdollisesti hyödyntää omassa markkinoinnissasi tänä vuonna.


Mimmi pohtiva ilme


Brändi & tarinat

Brändin merkitys on korostunut viime vuosina, ja se on entistä tärkeämpää myös vuonna 2024. Brändin tulee olla vahva ja aidosti oman näköinen, jotta se erottuu kilpailijoista. Brändi on tarinoita ja tarinat toimii niin markkinoinnissa kuin myynnissäkin tänä vuonna. Luo brändistä tarina, johon on helppo samaistua ja joka puhuttelee sun omaa kohderyhmää.


Hakukonenäkyvyys somessa

Hakukoneet ja hakukone näkyvyys on ollut osa digimarkkinointia lähes aina. Perinteisen Google näkyvyyden lisäksi tänä vuonna some alustojen omat hakukoneet kasvattaa merkitystään. Tälläkin hetkellä yli 75% kuluttajista etsii tietoa tuotteista, palveluista ja brändeistä somen hakukoneista. Eli hakusanat ja sisältö kannattaa pitää ajan tasalla myös somessa.



Tekoäly sisällön tuotannon apuna

Tekoäly n käyttö räjähti jo viime vuonna ja se jatkaa kasvuaan myös tänä vuonna. Sen sijaan, että siirtäisit sisällön tuotannon kokonaan tekoälylle, kannattaa hyödyntää sitä hyvänä apuvälineenä. Tekoälyä voi hyödyntää esimerkiksi sisällön tuottamiseen, kuvien editointiin, markkinoinnin kohdentamiseen ja analysointiin. Eli moneen eri osa-alueeseen markkinoinnissa.


Mä tykkään itse käyttää tekoälyä erityisesti ideoinnissa, mutta haluan edelleen, että julkaisemani kuvat ja tekstit ovat omaa käsialaani. Yksittäisiä lauseita tai pieniä muokkauksia kyllä toteutan myös tekoälyn avulla.


Henkilökohtainen lähestyminen

Kuluttajat (ja yritykset) arvostavat tänä vuonna entistä enemmän henkilökohtaisempaa lähestymistä ja sisältöä. Sellaista sisältöä, joka kuvastaa juuri heidän tilannetta ja puhuttelee juuri heitä yksilöllisesti. Henkilökohtaisuus näkyy markkinoinnin kohdentamisessa ja esimerkiksi siinä miten lähestyt kohderyhmääsi. Yksi käytännön esimerkki sisällön personoinnista on uutiskirjeet. Uutiskirjeitä pystyy jo nyt personoimaan todella hyvin jokaiselle vastaanottajalle. Enää ei nimittäin riitä, että alussa tervehditään vastaanottajaa nimellä. Nyt myös sisällön täytyy tuntua henkilökohtaisemmalta.


Markkinointi vuonna 2024 keskittyy henkilökohtaiseen ja aitoon sisältöön. Perinteiset mainokset voit tänä vuonna unohtaa lähes kokonaan. Yleisö löytää kyllä luoksesi ja kiinnostuu palveluistasi, kun osaat hyödyntää avainsanoja ja luoda sisältöä, johon on helppo samaistua.


~ Mimmi


bottom of page