On monia tapoja markkinoida yritystä ja toteuttaa markkinointia, mutta silti voit tehdä virheitä markkinoinnissa. Niin isoja kuin pieniä. Tällä kertaa nostetaan kissa pöydälle ja puhutaan yhdestä isoimmasta virheestä, jonka voit tehdä. Puhun myös omasta kokemuksestani ja siitä miten tämä virhe vaikeutti markkinointiani useiden vuosien ajan.
Mä aloitin yrittäjänä 2017 kesällä ja heti alusta alkaen ajattelin, että haluan palvella kaikkia. Tein silloin vielä valokuvausta yksityisasiakkaille ja kuvasin "kaikkia". Niin juhlia, potretteja, aikuisia, lapsia... Mitä ikinä olisi voinut kuvitella.
Tämä tarkoitti sitä, että mun piti tehdä myös markkinointia kaikille. Sehän on helppoa, kun kaikki on asiakkaitani. Eikö?
Nyt vuosia myöhemmin voin kertoa, että sitä se ei ollut. Kukaan ei ostanut palveluitani. Puoleen vuoteen mulla ei ollut yhtään asiakasta. Puoli vuotta, eikä ketään kiinnostanut palveluni, vaikka kaikki olisivat olleet asiakkaitani. Tämä johtui siitä, ettei kukaan oikeasti tiennyt mitä minä teen ja kenelle. Somessa seuraat eivät tienneet millaista sisältöä tililtäni osasi odottaa tai kenelle palveluni ovat suunnattu. Kukaan ei siis kokenut sopivansa mun asiakkaaksi.
Muutin markkinointiani hieman. Tein tarjouksen lapsikuvaukseen, joka oli suunnattu tietyn ikäisille lapsille. Samaan aikaan aloin puhumaan somessa lapsien kuvaamisesta. Ei mennyt kauaa, kun mun kalenteri oli täytetty useammalle kuukaudelle.
Tässä vaiheessa en ollut kuitenkaan rajannut pois niitä muita asiakkaita, keskitin vain hetkellisesti markkinointini yhteen asiaan. Se toimi hyvin vain hetkellisesti. Sen jälkeen olen markkinoinut valokuvausta juhliin, potretteihin ja lapsiin sekä yrityksille. Eli edelleen hyvin monipuolisesti. Aloin saamaan asiakkaita enemmän sillä, että keskityin aina yhteen aiheeseen tietyn aikaa. Se oli jo hyvä alku.
2020 alkuvuodesta siirryin kokonaan pois yksityisasiakkaista ja rajasin kohderyhmäni yrityksiin. Jos joku kysyi kohderyhmääni vastasin "pienyritykset". Mikä ei vieläkään ole kovin tarkkaan rajattu ja se näkyi vieläkin markkinoinnissa.
Kohderyhmä on tarkentunut vuosien aikana useita kertoja. Nyt jos joku kysyy kuka on kohderyhmääni tiedän tarkkaan mitä vastaan. Tunnen kohderyhmäni ja sen mikä on heidän tilanteensa. En vain sitä keitä he ovat vaan myös sen millaisia haasteita ja tavoitteita heillä on.
Mitä kannattaa ottaa huomioon omaa kohderyhmää rajatessa?
Perinteinen tapa rajata kohderyhmä on hyödyntää demograafisia tietoja. Niihin kuuluu esimerkiksi ikä, sukupuoli, asuinpaikka, koulutus ja perhe/parisuhdetilanne. Nämä voi olla ihan hyvä tiedostaa, mutta kohderyhmän rajaamista ei kannata jättää tähän. On nimittäin aika epätodennäköistä, että jokainen 35-vuotias Tamperelainen nainen on kiinnostunut samoista asioista ja elää samanlaisessa tilanteessa.
Tätäkin tärkeämpää on tuntea kohderyhmän tilanne tarkemmin. Pohdi enemmän millaisessa tilanteessa unelma-asiakkaasi on ja millaisia haasteita hän kohtaa, joissa sinä voisit olla avuksi.
Mitä tästä voit oppia?
”Kaikki” ei ole hyvä kohderyhmä, silloin kukaan ei ole kiinnostunut palveluistasi, eihän kukaan edes tiedä mitä myyt ja kenelle. Mitä tarkemmin kohderyhmäsi on rajattu, sitä paremmin palvelusi myyvät.
Yksi yleisimmistä virheistä yrityksen markkinoinnissa on jättää kohderyhmä rajaamatta. Lähes jokainen yrittäjä on tehnyt tämän virheen joskus. Mulla meni lopulta useita vuosia, että ymmärsin oikeasti miten tärkeästä asiasta on kyse. Ja edelleen pysähdyn usein pohtimaan omaa kohderyhmääni ja tarkentamaan sitä vieläkin enemmän.
Uskallatko myöntää, että oma kohderyhmä on joskus ollut liian laaja?
Onko sun tavoitteena kehittää omaa markkinointia ja saada parempia tuloksia tehokkaammin?
Seuraava askel on yksilövalmennus sulle, joka haluat eroon tuloksettomasta ja turhauttavasta markkinoinnista, rakentamaan omaa brändiä ja kasvattaa myyntiä vastuullisesti markkinoinnin avulla. Ennen kaikkea saamaan markkinoinnista helppoa, mukavaa ja tuloksellista. Tutustu lisää valmennukseen sen omalta sivulta.
Comments