Oletko kyllästynyt postaamaan Instagramiin, koska sieltä ei vain yksinkertaisesti tule asiakkaita?
Mä näin pari päivää sitten Facebookissa aloituksen, jossa kysyttiin miten saada myyntiä. Osallistuin itsekin keskusteluun ja kysyin erityisesti somen hyödyntämisestä, joka oli jäänyt ihan alkumetreille.
Tästä inspiroituneena halusin koostaa sulle 10 syytä sille miksi et saa asiakkaita Instagramista.
10 syytä miksi et saa asiakkaita Instagramista
Postailet joskus ja jouluna
Et mainitse palveluitasi riittävän usein
Kerrot palveluistasi vain ominaisuuksia ja julkaiset mainoksia
Et tunne kohderyhmääsi
Yrität puhutella kaikkia
Sisältösi ei tarjoa ratkaisua asiakkaan ongelmaan
Et anna syytä seurata ja kiinnostua yrityksestäsi
Yrityksesi visuaalinen ilme ei puhuttele kohderyhmääsi, viesti sinusta ja herätä luottamusta
Et otsikoi postauksiasi
Profiilisi ei ole optimoitu
1. Postailet joskus ja jouluna
On ihan turha olettaa, että joku edes tietäisi sinusta, jos et ole aktiivinen ja julkaise sisältöä säännöllisesti. Yksi postaus silloin tällöin, jossa pahoittelet hiljaisuutta tai kerrot miksi olet ollut kiireinen, ei tuo sulle uusia maksavia asiakkaita Instagramista.
Se kuinka usein Instagramiin pitäisi postata on sinun päätöksesi. Olemalla aktiivisempi, voit odottaa parempia tuloksia ja nopeammin. Sanoisin kuitenkin, että vähintään kerran viikossa olisi hyvä olla aktiivinen, jos odottaa saavansa mitään tuloksia Instagramista.
2. Et mainitse palveluitasi riittävän usein
Kerroitko kerran tai kaksi mitä palveluita myyt ja kukaan ei ostanut? Ei ihme. Markkinointi on toistoa ja sitä vaaditaan oikeasti aika paljon. Jos mainitset palveluistasi kerran tai pari, ei voi odottaa, että joku ostaisi. Tässä vaiheessa on vielä hyvin todennäköistä, ettei sun palveluita edes muisteta.
Toiset puhuvat "7 kerran" -säännöstä, mutta mä väitän että sekin on jo liian vähän. Some ja Instagram on täynnä niin paljon nopeaa sisältöä, että harva muistaa enää huomenna mitä kaikkea on tänään somessa nähnyt. Omia palveluita saa mainita niin kauan kun itse kyllästyt siihen ja vielä senkin jälkeen toiset saman verran. Sitten olet ehkä toistanut riittävästi itseäsi.
3. Kerrot palveluistasi vain ominaisuudet ja julkaiset mainoksia
Se että vain mainitset palvelusi ei tietenkään riitä. Sillä miten niistä kerrot on vielä isompi merkitys. Luettelemalla pelkkiä ominaisuuksia lukija kyllästyy jo ensimmäisen lauseen kohdalla. Luo seuraajillesi arvoa ja korosta palvelusi hyötyjä sekä lopputulosta, jonka asiakkaasi saa.
Perinteiset mainokset ei myöskään kuulu enää Instagramin perus sisältöön. Niille on paikkansa ja aikansa, eikä se ole viikottain sun Instagram feedissä.
Kumman kohdalle sä pysähtyisit?
Vapaa aika hierontaan huomenna 70€/h
vai
Näin pääset eroon selkäkivusta heti huomenna!
4. Et tunne kohderyhmääsi
On mahdotonta myydä mitään, jos et edes tiedä kenelle yrität myydä. Paras asia mitä voit yrityksesi markkinoinnin eteen tehdä, on rajata kohderyhmäsi mahdollisimman hyvin. Voit aloittaa perustiedoista kuten ikä, sukupuoli ja asuinpaikka. Kohderyhmän rajaamista ei kannata jättää vain perustietoihin. Mitä paremmin tunnet kohderyhmäsi, sitä helpommin tuotat sisältöä omalle sometilillesi, puhuttelet oikeita ihmisiä ja saat asiakkaita Instagramista.
Vaikka moni yrittäjä tietäisi kuka se unelma-asiakas on, eivät he silti tunne sitä riittävän hyvin. Voit syventää kohderyhmän tuntemista pohtimalla esimerkiksi millainen persoona ihminen on, millaisia arvoja hänellä on ja millaisten haasteiden parissa hän kamppailee. Varsinkin sen unelma-asiakkaan haasteet ja unelmat on tärkeä tietää.
5. Yrität puhutella kaikkia
Jatketaan vielä kohderyhmästä. Yleisin virhe markkinoinnissa, jonka yrittäjät tekee, on jättää kohderyhmä liian laajaksi. Myönnän myös itse tehneeni tämän virheen.
Aloitin yrittäjänä vuonna 2017 ja ajattelin tietysti, että saan enemmän asiakkaita, kun tarjoan valokuvauspalveluitani kaikille vauvasta vaariin. Todellisuus iski nopeasti ja huomasin, ettei kukaan halua ostaa palveluitani.
Puolen vuoden ja 0€ laskutuksen jälkeen kokeilin kohdentaa markkinointiani. Tein tarjouksen lapsikuvaukseen ja aloitin puhumaan somessa vain lapsista ja niiden kuvaamisesta. Eikä mennyt kauaa, kun koko mun kalenteri täyttyi moneksi kuukaudeksi.
Tästä on päädytty monen mutkan kautta yrityksiin, brändäykseen, graafisen suunnitteluun, somemarkkinointiin ja yrittäjien mentorointiin.
Muistutuksena siis: "Kaikki" ei ole hyvä kohderyhmä, koska sun sisältö ja ydin viesti ei voi puhutella jokaista ihmistä. Kun yrität puhua kaikille, et todellisuudessa puhu kenellekään. Eikä kukaan koe sun palvelua arvokkaana ja ostamisen arvoisena.
6. Sisältösi ei tarjoa ratkaisua asiakkaan ongelmaan
Eli sun sisältö ei ole samaistuttavaa, eikä potentiaaliset asiakkaat näe syytä ostaa palveluasi. Kokeile valaista seuraajiasi siitä minkä ongelman tai haasteen kanssa he kamppailevat ja kerro ratkaisu siihen mitä he voivat koittaa tähän haasteeseen ja tarjoa palveluasi ratkaisuna ongelmaan.
7. Et anna syytä seurata ja kiinnostua yrityksestäsi
Miksi sua pitäisi seurata Instagramissa? Mitä sua seuraamalla hyötyy? Arvo, jonka annat seuraajillesi, pitäisi näkyä jo ensimmäisellä vilkaisulla profiilissasi.
8. Yrityksesi visuaalinen ilme ei puhuttele kohderyhmääsi, viesti sinusta ja herätä luottamusta
Instagram on ennen kaikkea visuaalinen alusta ja ollaksesi ammattilainen sekä rahan arvoinen, sun täytyy myös näyttää siltä. Yhtenäinen visuaalinen ilme auttaa jäämään paremmin mieleen ja erottumaan muista. Vakuuttava ensivaikutelma houkuttelee tutustumaan lisää suhun ja sun palveluihin. Värit ja kuvat auttaa puhuttelemaan oikeaa kohderyhmää, vahvistamaan tunteita ja viemään kohti ostopäätöstä.
Kun haluat puhutella kohderyhmääsi ja parantaa sisältösi laatua, tutustu lisää visuaalisen ilmeen suunnitteluun yrityksesi someen. Värifilmin "Someilme" sisältää visuaalisen ilmeen lisäksi myös someen sopivat monipuoliset pohjat helpottamaan sisällöntuotantoa ja palveluidesi markkinointia.
Tutustu lisää visuaalisen ilmeen suunnitteluun.
9. Et otsikoi postauksiasi
Otsikoista on tullut yksi tärkeimmistä asioista Instagram postauksissasi. Jos otsikko ei houkuttele pysähtymään sun sisällön äärelle, on turhaa edes haaveilla uusista seuraajista ja sitä kautta uusista asiakkaista.
Millaisen on loistava otsikko Instagram postaukseen, joka herättää kiinnostuksen ja pysäyttää lukijan?
Se on otsikko, joka...
Herättää tunteita
On selkeä ja ytimekäs
Tuntuu siltä, että se olisi kirjoitettu juuri minua (lukijaa) varten
Kertoo mitä teksti sisältää (ei lehtien hyödyntämiä klikkiotsikoita)
Lyhyt ja koukuttava
10. Profiilisi ei ole optioitu
Profiilin optimoinnilla voit varmistaa, että sut löydetään Instagramista ja sun tilistä kiinnostutaan. Instagram profiilin optimointi tarkoittaa siis profiilin pientä viilausta niin, että se houkuttelee enemmän uusia seuraajia, ohjaa eteenpäin sun sisällön parissa ja löytyy hakutuloksista. Koska kyllä, myös Instagram on hakukone, jota käytetään palveluiden etsimiseen. Jopa 75% kuluttajista etsii tuotteita tai palveluita somesta.
Instagram profiilin optimointiin kuuluu esimerkiksi profiilikuva, käyttäjänimi ja tilin nimi, Instagram bio eli tilin esittelyteksti, linkit, yhteystiedot, kohokohdat ja lopuksi myös itse sisältö (kuvat, videot, tekstit ja hashtagit).
Nyt kun tiedät, mitä virheitä kannattaa välttää, voit kasvattaa näkyvyyttä, sitouttaa seuraajat ja ennen kaikkea saada enemmän uusia asiakkaita Instagramista. Muista, että haluamasi asiakkaat ei tule, jos et ole valmis tekemään tarvittavia muutoksia oman yritystoimintasi eteen.
Lisää vinkkejä ja inspiraatiota somemarkkinointiin ja yrityksesi brändäykseen löydät Instagramista. Laita @varifilmimimmi siellä seurantaan!
Comments