top of page

Mitä tarkoittaa vastuullinen visuaalinen ilme? Miten sellaisen voi suunnitella?

Mitä tarkoittaa vastuullinen visuaalinen ilme? Kyllä, myös yrityksesi visuaalinen ilme voi olla vastuullinen.


Vastuullisuus on yritykseni tärkein arvo ja se näkyy asiakastyössä sekä omassa arjessani yrittäjänä, mutta myös siinä lopputuloksessa mitä asiakas saa.



Kyltti yrityksen logolla ulkona talon seinässä. Teksti "Anniina varjonen sisustus ja stailaus"

Visuaalinen ilme on markkinoinnin pohja, joka sitouttaa potentiaaliset asiakkaasi yritykseesi, tekee yrityksestäsi muistettavan ja erottaa sinut kilpailijoistasi. Jos odotat tuloksia markkinoinnista, panosta perustuksiin ennen kuin alat rakentamaan taloa siihen päälle.

Mitä yritys sitten hyötyy vastuullisesta (visuaalisesta) markkinoinnista?

  • Annat yrityksestäsi juuri sellaisen kuvan kuin haluat

  • Rakentaakseen luotettavuutta asiakkaan kanssa

  • Säästät paljon aikaa ja silloin myös rahaa, kun yrityksesi ilme on yhtenäinen ja kaikki tarvitsemasi materiaalit ovat valmiina

  • Annat aina ammattimaisemman kuvan itsestäsi ja yrityksestäsi

  • Asiakaskuntasi kehittyy enemmän juuri siihen suuntaan kuin haluat, eli saat enemmän niitä unelma-asiakkaita

  • Ilman visuaalista ilmettä annat helposti tietämättäsi sekavan kuvan yrityksestäsi ja karkotat asiakkaat kilpailijalle

  • Vastuullisesti tehty visuaalinen ilme on toimivin ja tärkein osa markkinoinnin perustaa

Mitä se vastuullinen visuaalinen ilme sitten on ja miten sellainen rakennetaan?

Vastuullinen visuaalinen ilme voi olla:

  • Vastuullista liiketoimintaa

  • Rahallista säästöä

  • Yrityksen kasvua

  • Arjen ja yrittäjyyden helppoutta

Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa vähemmän kuormitusta ympäristölle. Suunnitellaan ja toteutetaan vain tarpeelliset maretiaalit, mitä yrityksesi tarvitsee. Otetaan huomioon markkinointikanavat ja materiaalien käytännöllisyys juuri näissä kanavissa. Samalla säästät rahaa, kun tehdään vain se mitä oikeasti tarvitset. Kun halutaan rakentaa vastuullista liiketoimintaa on myös tärkeä tuntea yrityksesi arvot ja tutustua sen persoonaan. Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa myös yrityksesi arvoihin sitoutumista ja pitkä aikaista sekä tuloksellista markkinointia.


Rahallista säästöä syntyy, kun tehdään vain se mitä oikeasti tarvitset. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna saat myös materiaalit yrityksesi markkinointiin, joita ei tarvitse olla heti uusimassa. Vastuullinen visuaalinen ilme kestää aikaa ja vahvistaa myös brändiäsi, joka viestii just sun yrityksestä sekä on tukena markkinoinnissa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu visuaalinen ilme myös tuo lisää asiakkaita. Yhtenäiset markkinointimateriaalit myös tukevat brändiäsi ja jäävät paremmin mieleen, jolloin on todennäköisempää että sinut muistetaan, kun palveluitasi taas tarvitaan.


Yrityksen kasvuun vaikuttaa esimerkiksi tunnistettava ja kiinnostava brändi. Brändin rakentamisessa visuaalinen ilme on avainasemassa. Luotettava ja ammattimainen yritys, joka viestii yrityksestäsi on myös tärkeä osa yrityksesi kasvua ja kehitystä.


Arjen ja yrittäjyyden helppous toteutuu, kun yrityksesi markkinointi on helppoa ja mukavaa. Mikään ei ole tuskallisempaa kuin etsiä Canvasta valmispohjaa some julkaisua varten tunteja, kun sinulla voisi olla yrityksesi näköiset ja yhtenäiset pohjat jo valmiina. Kun materiaalit on jo valmiina, sinulla ei kulu turhaa aikaa esimerkiksi jokaisen some julkaisun tekemiseen. Yrittäjyyden helppoutta on myös selkey omasta brändistä ja siitä mitä halat yrityksestäsi viestiä.


Kun toimiva kokonaisuus on valmiina, yrityksesi markkinointi on helpompaa ja tuloksellisempaa. Yrityksesi erottuu joukosta, saat enemmän unelma-asiakkaitasi ja voit vaikuttaa itse siihen miten yrityksesi nähdään.


Miten suunnitella vastuullinen visuaalinen ilme?

Tässä muutama askel vastuullisen visuaalisen ilmeen suunnitteluun:

  1. Tutustu yritykseesi: Tunne kuka olet, mitä teet, kenelle ja miksi.

  2. Tunne kilpailijasi: Jota voit erottua kilpailijoistasi, on tunnettava heidät, heidän erottautuvuustekijät ja heidän yritysilmeensä.

  3. Käytä aikaa suunnitteluun: Sanonta "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" toimii myös tässä.

  4. Tiedosta tarpeet: Kun tiedät mitä tarvitset, ei tule tehtyä mitään turhaa ja ylimääräistä tai käytettyä aikaa mihinkään mikä ei ole tarpeen. Näin pysyt myös asian ytimessä ja markkinoinnistasi tulee entistä tuloksellisempaa.


Tahdotko saavuttaa näkyviä tuloksia yrityksesi markkinoinnissa helpommin? Tutustu visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja hinnastoon.

bottom of page