top of page

Nettisivujen hakukoneoptimointi - SEO perusteet pienyrittäjälle

Hakukoneoptimointi eli SEO on yksi osa pienyrityksen markkinointia. Hyvin toteutettu hakukoneoptimointi auttaa nettisivujasi nousemaan paremmin esille eri hakukoneissa (eli siellä Googlessa). Se lisää myös kävijöiden määrää nettisivuilla ja sitä kautta usein myös yrityksen myyntiä.


Mitä on SEO?

SEO tarkoittaa hakukoneoptimointia. Sen tarkoitus on saada nettisivusi sijoittumaan mahdollisimman korkealle hakukoneiden tuloksissa. Olet ehkä kuullutkin, että Googlessa monella on tavoitteena päästä etusivulle. Hakukoneoptimointi voi liittyä nettisivujen sisältöön tai tekniseen toteutukseen.


Miksi hakukoneoptimointi on tärkeää pienyrittäjälle?

Hakukoneoptimointi on tärkeää pienyritykselle, koska se auttaa kasvattamaan näkyvyyttä, tuo kävijöitä nettisivuille ja tietysti myös tuo lisää myyntiä yritykselle. SEOn avulla voit myös vahvistaa yrityksesi brändiä ja kasvattaa uskottavuutta. Kun ihmiset löytävät yrityksesi hakukoneiden kautta, heillä on todennäköisemmin positiivinen kuva yrityksestäsi.


Jopa 88% ihmisistä etsii palveluita (ja tuotteita) ensin Googlesta.  Näitä suurin osa myös ostaa kyseisen palvelun (tai tuotteen) Googlesta löytämiensä hakutulosten perusteella. Pienyrittäjänä voit myös itse kasvattaa näkyvyyttä hakukoneissa ja saada lisää myyntiä.

Lähde: Google, Global Consumer Insights Survey 2022


Mistä aloittaa SEO:n kanssa?

Hakukoneoptimoinnissa voi päästä alkuun pienillä muutoksilla.


Henkilöllä on puhelin kädessä, pöydällä on kannettava ja kahvimuki. Hakukoneen hakupalkki.

SEO opas pienyrittäjälle

1. Tee avainsanatutkimus

Avainsanat ovat ne sanat tai lauseet, joita ihmiset käyttävät hakukoneissa etsiessään tietoa. Kun hyödynnät avainsanoja, kerrot hakukoneille, mitä sisältöä sivustosi tarjoaa. Avainsanojen valinta on tärkeää, sillä se vaikuttaa siihen, miten sivustosi löydetään hakukoneiden kautta.


2. Luo laadukasta sisältöä

Sisältöä luodaan aina ensisijaisesti omalle kohderyhmällesi, ei hakukoneille. Laadukkaalla sisällöllä parannat tietysti näkyvyyttä niin hakukoneissa, mutta saat myös kohdeyleisösi kiinnostuksen heräämään paremmin. Laadukas sisältö on hakukonenäkyvyyden olennaisin osa. Se sisältö on ajankohtaista, selkeää ja mielenkiintoista.


Hyödynnä avainsanoja sisällössäsi mahdollisimman tehokkaasti. Älä ylikäytä, mutta älä myöskään unohda niitä.


Missä avainsanoja kannattaa käyttää?

Pääavainsanaa kannattaa käyttää:

  • Sivun URL-osoitteessa esim. varifilmi.fi/visuaalinen-ilme

  • Pääotsikossa (H1 otsikko) esim. "Yrityksen visuaalinen ilme"

  • Leipätekstissä muutaman kerran, ensimmäisen kerran kannattaa käyttää mahdollisimman alussa

  • Sivun metatiedoissa, jotka näkyvät googlen hakutuloksissa (otsikko ja kuvaus)


Pääavainsanan lisäksi tekstissä ja muissa otsikoissa kannattaa käyttää paria muuta olennaista avainsanaa.


3. Paranna käyttäjäystävällisyyttä

Eli sitä millainen kokemus nettisivujesi kävijällä on. Tee sivuista mahdollisimman helpot käyttää. Sivuilla liikkuminen tulee olla selkeää, helppoa ja nopeaa. Kaikki tarvittava tieto tulee löytyä mahdollisimman helposti ja nopeasti. Sen lisäksi on hyvä panostaa myös mobiiliversioon.


4. Linkitä sivustosi

Hakukoneet arvostaa linkkejä, oli ne sitten sinun nettisivuillesi kuin sieltä pois. Hakukone näkee nettisivut luotettavampana, kun sinne löytyy linkki muulta sivulta. Linkkejä voi olla esimerkiksi somekanavissa ja muiden blogeissa. Kannattaa siis rohkeasti tehdä yhteistyötä myös muiden yrittäjien kanssa. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogitekstejä myös muille. Näissä kannattaa pohtia tarkkaan sen toisen blogin kohderyhmää ja sitä kuinka se istuu omaan kohderyhmään sekä arvoihin. Sekä sitä onko yhteistyö molemminpuolista ja hyödyttääkö se molempia.


Myös nettisivujesi sisällä on hyvä olla linkkejä eri välilehdille. Tämä on hyvää SEO:n kannalta, mutta myös kävijän kannalta. Ohjaamalla kävijää eteenpäin sivuillasi voit vaikuttaa siihen miten hän toimii ja miten kauan hän viettää aikaa sinun nettisivujen parissa. Mitä pidempään sivuilla vietetään aikaa, sitä todennäköisemmin kävijä muistaa sinut ja myös ostaa sinulta.


5. Seuraa säännöllisesti

SEO ei ole vain kerran tehtävä asia. Se on jatkuvaa tulosten seuraamista, muutosten tekemistä ja sisällön tuotantoa. On tärkeää seurata tuloksia ja tehdä tarvittavia muutoksia sisältöön tai nettisivujen rakenteeseen. Tuloksien seuraamiseen voit käyttää esimerkiksi Google Search Consolea. Jatkuva seuranta ja sen mukaan tehdyt muutokset auttaa sinua parantamaan paikkaasi hakukoneissa ja nousemaan paremmin esiin.


SEO on paljon muutakin

Hakukoneoptimointi on paljon pientä viilausta ja yksityiskohtaista tekemistä monella osa-alueella. Näillä viidellä askeleella pääset hyvin alkuun oman yrityksesi hakukoneoptimoinnissa.


Joko sun yrityksesi löytyy Googlesta?
0 kommenttia
bottom of page