top of page

Vastuullinen markkinointi - Tie yrityksen menestykseen

Vastuullisuus on entistä tärkeämpi teema niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Yhä useampi arvostaa vastuullisia valintoja ja pohtii myös omaa kulutustaan. Yrittäjänä myös sinun on tärkeää pohtia miten vastuullisuus näkyy osana palveluitasi, mutta myös miten se näkyy markkinoinnissasi. Vastuullinen markkinointi on tehokasta ja toimivaa markkinointia. Se ei ole vain isoille yrityksille tarkoitettua kallista markkinointia, sillä se voi olla myös täysin ilmaista.


talvinen maisema, polaroid kuva samasta maisemasta

Mitä on vastuullinen markkinointi?

Vastuullinen markkinointi on yksi, erittäin tehokas, tapa markkinoida yritystäsi. Vastuullisuus näkökulma markkinoinnissa ottaa huomioon niin ympäristön kuin yhteiskunnankin eettiset valinnat.


Käytännössä vastuullinen markkinointi voi olla esimerkiksi:


  • Rehellistä ja avointa viestintää: Yrityksesi palveluista, mahdollisista tuotteiden alkuperästä ja hinnoista kertomista avoimesti

  • Kestävän kehityksen periaatteiden noudattamista: Kuten suosimalla ympäristöystävällisiä materiaaleja

  • Asiakkaiden kohtaamista yksilöinä: Ja ennen kaikkea jokaisen asiakkaan kohtelemista tasa-arvoisesti, jokaista kunnioittavasti

  • Paikallisten yritysten tukemista: Tarvittavien palveluiden ja tuotteiden ostaminen paikallisilta (pien)yrityksiltä


Miten voit toteuttaa markkinointia vastuullisesti pienellä budjetilla?

Vastuullinen markkinointi ei ole kallista. Todella paljon on mahdollista saada aikaan täysin ilman euroja. Tärkein budjetoitava asia on oma aika. Se aika minkä olet valmis laittamaan markkinointiin kyllä maksaa itsensä takaisin.


Markkinoinnin ytimessä on aina asiakas. On todella tärkeää osata rajata kohderyhmä ja ennen kaikkea tuntea se tarkasti. Kun sä tiedät kenelle markkinointia teet, on itse markkinoinnin tekeminen huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa.


Muista myös kohdata jokainen asiakkaasi henkilökohtaisesti ja panosta asiakaspalveluun. Sillä asiakaspalvelu on myös olennainen osa markkinointia. Kuuntele asiakkaitasi, kerää palautteita ja kehitä tarvittaessa palveluitasi asiakkaiden toiveiden mukaan.


Mikä on paras paikka toteuttaa vastuullista markkinointia pienellä budjetilla?

Some on tänä päivänä yksi parhaimmista paikoista markkinoida yritystäsi. Suurin osa kuluttajista etsii tuotteita, palveluita ja yrityksiä ensimmäisenä somesta. Valitsemalla itselle parhaimmat kanavat ja tuottamalla sisältöä säännöllisesti, on jo valtava merkitys markkinoinnissasi. Et tarvitse maksettua mainontaa tai kalliita välineitä, sillä näkyvyyttä voit saada myös täysin ilmaisena.


Muistutan myös, että sinun ei tarvitse olla jokaisessa somekanavassa. Vain yksi kanava voi riittää, kun tuotat sinne sisältöä säännöllisesti. Kanava kannattaa valita sen mukaan missä asiakkaasi ovat, ei sen mukaan missä itse eniten olet.


Miten vastuullisuus tulisi näkyä markkinoinnissa?

Vastuullissuutta ja vastuullisia valintoja voit tuoda markkinoinnissasi esiin esimerkiksi sanavalinnoissa ja teksteissä sekä kuvissa. Ota persoona ja arvot osaksi tekstiä ja anna niiden näkyä myös kuvissa ja yrityksesi muussa visuaalisessa ilmeessä.


Rakenna vahva brändi, tuo aidosti esiin omaa persoonaasi, näytä arvojasi ja kerro siitä miten ne näkyvät osana yritystoimintaasi. Tämä on se tie kohti menestystä ja toimivaa markkinointia.


~ Mimmi / Värifilmi



bottom of page