top of page

Brändivärit: Adobe Color Weel apuna brändivärien valinnassa


väripaletti

Adobe Color Weel apuna brändivärien valinnassa

Brändin rakentaminen on olennainen osa yrityksen menestystä. Yksi merkittävimmistä tekijöistä brändin tunnistettavuudessa ja markkinoinnissa on väripaletti. Värit voivat herättää tunteita, tuoda esiin persoonallisuutta ja puhutella just sun kohderyhmää. Värejä ei valita vain sen mukaan mikä tuntuu tai näyttää kivalta. Adobe Color Wheel on mun mielestä todella tehokas työkalu, joka auttaa valitsemaan täydelliset brändivärit ja varmistamaan, että ne sopii hyvin yhteen. Brändivärejä ei kuitenkaan valita sen perustella mikä näyttää kivalta. Ennen kuin lähdet etsimään yksittäisiä värejä, toivon että tutustut omaan yritykseesi ja siihen millaisena haluat sen nähtävän.


Tässä blogitekstissä haluan tuoda sua hieman lähemmäs sitä mitä kaikkea yrityksen värien valintaan voi kuulua. Värejä ei usein vain oteta sieltä mikä näyttää kivalta vaan usein niihin liittyy jonkun verran väriteoriaa ja tietämystä siitä miten värit käyttäytyy.


Väriharmoniasäännöt väriympyrässä

Väriharmoniasäännöt määrittelee värien suhteet toisiinsa väriympyrässä. Nää säännöt auttaa luomaan visuaalisesti miellyttäviä ja tasapainoisia väripaletteja. Näiden avulla voidaan siis pitää paremmin huolta siitä, että värit sopivat hyvin yhteen.


Tässä esiteltynä vielä yleisimpiä väriharmoniasääntöjä:

  1. Analoginen: Analogiset värit sijaitsevat lähellä toisiaan väriympyrässä. Esimerkiksi kolme viereistä väriä. Ne luovat pehmeän ja yhtenäisen vaikutelman sekä toimii hyvin, kun haluat säilyttää harmonisen tunnelman. Esimerkiksi punainen, oranssi ja keltainen ovat analogisia värejä.

  2. Täydennys (vastavärit): Tunnetaan myös nimellä komplementtivärit, jotka sijaitset toistensa vastakkaisilla puolilla väriympyrää. Käyttämällä vastavärejä saat voimakkaan kontrastin, ja ne toimii hyvin, kun haluat tietyt värit erottumaan toisistaan. Esimerkiksi keltainen ja violetti ovat vastavärit.

  3. Kolmikko: Kolmikko muodostuu nimensä mukaan kolmesta väristä. Värit on aseteltu väriympyrään tasaisesti kolmion muotoon. Tämä luo tasapainoisen ja monipuolisen väripaletin, joka on sopiva, kun haluat käyttää useampaa kuin kahta väriä, mutta säilyttää harmonian. Esimerkiksi punainen, keltainen ja sininen

  4. Monokromaattinen: Muodostuu yhdestä väristä ja sen eri vaaleus asteista. Esim. tumman vihreä, vihreä ja vaaleanvihreä. Tässä on tärkeää että vain värin sävy ei muutu vaan itse väriin lisätään vain mustaa tai valkoista.

Värien Hienosäätö Brändiväreille

Kun tiedät jo, mitkä värit heijastavat yrityksesi arvoja ja persoonallisuutta, voit hyödyntää väriympyrää ja löytää täydelliset värisävyt just sun yritykselle. Voit valita ympyrältä päävärisi ja säätää niiden sävyjä tai kirkkautta liukusäätimillä. Tämä mahdollistaa sen, että voit löytää täydellisen sävyn, joka erottuu ja heijastaa

yrityksesi ainutlaatuisuutta.


Värien Vieminen Käytäntöön

Kun olet löytänyt täydellisen brändiväripaletin, muista ladata se talteen tai ottaa värikoodit muuten itsellesi ylös. Näin voit ottaa käyttöön uudet brändivärisi esimerkiksi Canvassa tai nettisivuilla. Brändivärit tulisi näkyä kaikista eniten yrityksesi markkinoinnissa. Niitä käytetään paljon enemmän kuin esimerkiksi logoa tai edes yrityksesi nimeä.


Adobe Color Wheel on mun mielestä monipuolinen ja hyödyllinen työkalu brändivärien hienosäätöön ja väripaletin luomiseen, kun tiedät jo, mitkä värit kuvastavat yrityksesi identiteettiä ja arvoja. Se auttaa varmistamaan, että brändivärit on houkuttelevia ja sopii hyvin myös yhteen. Tykkään myös inspiroitua tutustu välilehdeltä löytyvistä valmiista paleteista ja etsiä sieltä joko valmiita värejä tai ideoita uusiin projekteihin.


Yrityksen markkinointi on muutakin kuin vain värejä, mutta brändiväreillä on kokonaiskuvassa todella iso merkitys. Värit on osa yritysesi brändiä ja visuaalista ilmettä. Visuaalinen ilme viestii siitä millainen yrityksesi on ja sen avulla voit vaikuttaa esimerkiksi siihen kuinka hyvin yrityksesi muistetaan tai millaisena se nähdään - ammattitaitoisena vai kivana harrastelijana.


Etkö ole vielä ihan varma omista brändiväreistäsi? Älä epäröi pyytää apua yrityksesi näköisten värien valintaan. Yhdessä voimme luoda brändistäsi entistä vetovoimaisemman ja houkuttelevamman sekä tavoittaa sun unelma-asiakkaita ja kasvattaa yrityksesi myyntiä. Tutustu siis visuaalisen ilmeen toteutukseen ja paranna yrityksesi markkinointia!

0 kommenttia

Comentarios


bottom of page