Näin rakennat myyvät Instagram Storyt, jotka saa seuraajat yksityisviesteihin ostamaan
- Värifilmi Mimmi M
- 19.11.
- 4 min käytetty lukemiseen
Tiedätkö sen tunteen, kun julkaiset joka viikko uuden postauksen ja päivittelet tarinoitakin monta kertaa viikossa, mutta silti sun viestilaatikossa on hiljaista kuin huopatossutehtaalla. Kirjoitat postauksen loppuun "laita viestiä niin jutellaan lisää". Vaikka tiedät kuinka upea palvelu sulla on ja miten paljon se auttaisi sun seuraajia, kukaan ei laita viestiä. Tarinoihinkin päivittelet joka viikko sun kuulumisia ja kerrot mitä kaikkea oot kuluneella viikolla tehnyt. Silti kukan ei oo ostamassa tai halua edes kysyä mitään sun palveluista.
Muistatko milloin viimeksi mainitsit sun palveluista tarinoissa? Milloin viimeksi kerroit miten sun palvelu on just se mitä ne seuraajat tarvitsee ja miten sen voi ostaa? Ei vain siellä kuvatekstin lopussa vaan tarinoissa.
Sun seuraajat ei osta, koska sä et ole tehnyt Instagramin storyihin vielä riittävästi myyvää sisältöä. Onneksi sä voit korjata tän ja tehdä myyvät Instagram storyt vaikka heti ja saada vielä tänään seuraavan maksavan asiakkaan.

Sama myyvä sisältö ei toimi Instagramin postauksissa (kuvat/karusellit/reelssit) ja Storyissä.
Tiedätkö miksi?
Erilaiset postaus tyypit (kuvat, karusellit, reelssit ja tarinat) palvelee jokaista potentiaalista asiakasta ostopolun eri vaiheissa. Siksi sama tapa myydä ei myöskään toimi sekä kuvatekstissä ja storyssä.
Reelssit on hyvä tapa löytää uusia silmäpareja sun sisällön pariin. Myynti jää reelsseissä usein vähemmälle, kun keskitytään enemmän lisäarvon tuomiseen ja uusien seuraajien tavoittamiseen. Karusellit on hyviä sitouttamaan nykyistä yleisöä ja rakentamaan luottamusta. Karusellit on myynnin seuraava vaihe, joista ohjaat seuraajat lähemmäs sun osaamista ja tuot palvelusi esiin. Kuvat ja karusellit postauksena ei kuitenkaan ole vielä niitä, joissa se varsinainen osto useimmiten tapahtuu. Postauksissa sun isoin tavoite on saada seuraajat luottamaan suhun ja tuntemaan "Hei toi tietää tästä aiheesta paljon" -fiiliksen.
Tarinoissa sitten on se sun kaikista lämpimin ja aktiviisin yleisö eli ne todennäköisimmät ostajat. Siksi varsinainen myynti tapahtuu vasta storyissä.
Vielä ennen kun kerron sulle miten sä voit tehdä Instagramin storyihin hyvää myyvää sisältöä ja saada seuraajat vihdoin laittamaan sulle viestiä, kerrataan mikä saa ihmisen ostamaan.
Ennen ostoa sun seuraajan pitäisi käydä läpi nämä kolme askelta:
Seuraaja tietää mitä myytävää sulla on.
Seuraaja tykkää sun sisällöstä ja haluaa nähdä lisää.
Seuraaja luottaa sun osaamiseen
Sun seuraajat on enimmäkseen vasta ensimmäisessä vaiheessa menossa, jos skippaat suoraan kolmanteen myynnissä, et todennäköisesti saa yhtään asiakasta Instagramista. Jotta seuraajasta tulee maksava asiakas, tarvitset jokaista näistä osaksi sun sisältöjä, niin postauksia kuin tarinoitakin.
Näin rakennat myyvät Instagram Storyt, jotka herättää sun viestilaatikon eloon pitkän hiljaisuuden jälkeen
Nyt päästään vihdoin siihen tärkeimpään eli miten tehdä toimivaa myyvää sisältöä Instagram storyihin. Myyvät tarinat syntyy kokonaisuudesta, ei vain yhdestä tarinasta vaan usean tarinan (noin 3-5 kuvaa/videota) kokonaisuudesta.
Miten nämä 5 tarinaa kannattaa rakentaa?
1. tarina: Herättää huomion
Kerro sun seuraajan ongelmasta, tavoitteesta, kysymyksestä tai oivalluta. Rajaa aihe mahdollisimman tarkaksi ja arkiseksi. Kerro myös miksi tämä on just nyt ajankohtaista. Pidä teksti lyhyenä (Otsikko + lyhyt lause) ja kuva arkisena. Tässä kannattaa hyödyntää myös Instagramin ominaisuuksia ja lisätä vuorovaikutusta sun seuraajien kanssa. Käytä jotain tarraa, jonka avulla seuraaja voi reagoida, äänestää tai vaikka kysyä. Vuorovaikutus lisää tarinoiden näyttökertoja ja tuo seuraajat lähemmäs sua.
Ekstravinkki: Muista laittaa näille ihmisille viestiä ja jatkaa keskustelua yksityisviesteissä. Jos sä haluat saada muut laittamaan sulle viestiä, sun täytyy myös olla itse aktiivinen ja keskustella siellä viesteissä.
2-3. tarina: Kertoo tarinan
Avaa aihetta nyt lisää. Kerro samaistuttavasti tästä aiheesta lisää. Voit jakaa esimerkin tai kertoa sun ajatuksia miten tää asia on vaikuttanut sun (tai sun asiakkaan) elämään. Muista, ettei vieläkään ole tarkoitus kertoa koko elämäntarinaa kerralla. Parempi vaan, jos jaat pieniä arkisia yksityiskohtia aiheesta.
4. tarina: Tarjoa ratkaisua
Nyt viedään aihe loogisesti kohti sun palvelua. Miten sun palvelu liittyy tähän aiheeseen ja miten se voisi ratkaista tän seuraajan ongelman tai auttaa kohti tavoitetta? Kerro siitä lyhyesti. Muista lisätä toimintakehote miten tästä päästään sun palvelun pariin. Esim. "Varaa tutustumistapaaminen!" Tähän voi (ja kannattaakin) lisätä myös joku palaute tai muu "todiste" siitä, että sun palvelu toimii.
5. tarina: Tiivistä palvelun tärkeimmät asiat
Viimeisenä kannattaa vielä kertoa tiiviisti sun palvelusta. Mitä, kenelle ja mihin hintaan. Tähän kannattaa vielä lisätä se sama toimintakehote uudestaan, mikä oli edellisessä tarinassa.
Kuinka usein tälläisiä myyviä Story kokonaisuuksia sun kannattaa julkaista?
Storyt toimii vähän samalla tavalla kuin hyvä sarja: jos sitä tulee vain silloin tällöin, seuraaja ei pääse kunnolla mukaan. Myyvien tarinoiden tulokset syntyy yhtenäisestä, säännällisestä rytmistä. Oikea määrä riippuu ihan siitä mitä sä tavoittelet.
Jos sun seuraajan tarvitsee kuulla vähintään 7 kertaa sun palvelusta, voit siitä laskea kuinka usein sun kannattaa tehdä myyvää sisältöä. Mutta muista, mitä enemmän teet myyvää sisältöä, sitä enemmän tarvitset sille myös sopivaa vastapainoa eli arkista tai arvoatuovaa sisältöä. Hyvä sääntö on 80/20 sääntö eli noin 20% kaikesta sun sisällöstä voisi olla suoraan myyvää ja se 80% sitten muuta. Siihen 80% voi kuitenkin mahtua paljon hyvää myyntiäkin tuovaa sisältöä, vaikka et suoraan puhuisi sun palveluista tai kehottaisi ostamaan.
Jos nyt joku luku pitäisi antaa, niin jatkuvasti tehtynä tekisin 3 tämän tyyppistä myyvää tarinakokonaisuutta viikossa. Jos taas kyse olisi myyntiajanjaksosta eli tiukemmasta rutistuksesta myynnin kanssa, tekisin näitä 5-6 kertaa viikossa + vielä muuta vuorovaikutukseen kannustavaa sekä arkista sisältöä siihen päälle.
Tärkeintä on jatkuvuus: että jokainen kokonaisuus rakentaa samaa punaista lankaa kohti sitä, että sun seuraaja ymmärtää mitä sä myyt, kenelle ja miksi se kannattaa ostaa juuri sulta.
Siksi sä tarvitset selkeän suunnitelman, et pelkkää ideoita
Sitten kun pääset alkuun myyvän sisällön kanssa, seuraava virhe on tehdä myyviä tarinoita fiiliksen mukaan ja hyppiä aiheesta toiseen. Koska yhteinen punainen lanka puuttuu ja aiheet ovat irrallisia, ne ei johda seuraajia mihinkään. Myyvien tarinoiden tekeminen jää myös helposti tekemättä, kun näihin pitäisi joka kerta keksiä uusi aihe ja uusi näkökulma mistä kertoa.
Siksi sä tarvitset selkeän suunnitelman.
Suunnitelman siitä miten sä saat myynnin osaksi arkea ja rutiineja.
Suunnitelman siitä mikä on sun tavoite ja miten sä pääset siihen.
Suunnitelman siitä mitä julkaiset, mistä aiheesta ja milloin.
Suunnitelman siitä miten myynti tapahtuu ja mitä sun tarvitsee sen eteen tehdä.
Nyt kun tiedät kuinka tavallinen ja suoraan myyvä tarinakokonaisuus rakennetaan, on seuraava askel ottaa haltuun myös ne epäsuorat, arvoa tuovat ja keskusteluita aloittavat tarinat.
Lataa parhaat vinkit myyvien Instagram Storyjen tekemiseen.
Saat heti käsiisi mun parhaaksi todetut vinkit ja konkreettiset esimerkit myyvien tarinoiden tekemiseen, jotta sun viestilaatikko heräisi vihdoin eloon ja seuraajat alkaisi kysellä lisää sun palveluista Instagramissa.
Vinkki paketti on ilmainen ja saat sen heti sähköpostiisi.





Kommentit