top of page

4 vinkkiä markkinointiin yrittäjälle, jolle joulun sesonki on tärkeä


kuvapankki google kuvissa

4 vinkkiä markkinointiin yrittäjälle, jolle joulun sesonki on tärkeä!

Näillä vinkeillä säästät aikaa kiireisen sesongin keskeltä ja mikä parasta nämä kaikki voi (ja kannattaa) tehdä jo nyt. Kiireisen ajan keskellä ei ole enää aikaa käyttää perustan rakentamiseen vaan silloin kaikki mahdollinen aika menee markkinoinnin toteutukseen, somejulkaisujen kirjoittamiseen ja asiakaspalveluun. Siinä vaiheessa ei enään ole aikaa miettiä mitä julkaisen seuraavana, minkä kuvan lisään tähän julkaisuun tai millaiset värit sopisivat tähän kuvaan. Tässä sinulle siis 4 vinkkiä markkinointiin, joilla voit säästää aikaa nyt tulevasta kiireisestä sesongista ja saada parempia tuloksia.


Vältä nämä, jos haluat joulun sesongista sinulle itsellesi onnistuneen ja tuloksellisen:
  • Kuvapankin joulupallokuvat ja hyvän jouluntoivotukset

  • Liian myöhään aloitettu suunnittelu (tai suunnitelman puuttuminen kokonaan)

  • Oman brändin ja visuaalisen ilmeen unohtaminen kuvissa (tai puuttuminen kokonaan)

  • Huonolaatuiset kuvat

  • Liiallinen suoramyynti ja tuotteiden esittely somessa

Nämä kaikki yleisimmät kompastuskivet on helposti vältettävissä. Parhaiten vältät nämä (ja monet muut) yleiset virheet markkinoinnissa aloittamalla ajoissa.


Mitä sitten kannattaa tehdä JO NYT?


OMA kuvapankki

Tämä olisi hyvä löytyä jokaiselta yrittäjältä aina. Omalla kuvapankilla tarkoitan yhtä paikkaa, jossa säilytät monipuolisesti yrityksellesi sopivia kuvia, jotka on aina helposti saatavilla käyttöön. Kuvat voi olla joko valokuvaajan sinulle ottamia tai yleisistä kuvapankeista ladattuja yrityksesi näköisiä kuvia (joita saa käyttää). Mitä monipuolisemmin kuvia, sen paremmin hyödyt kuvapankista.


Oman kuvapankkini olen koonnut Google kuviin, jonne olen luonut yhden albumin nimellä "Värifilmi kuvapankki". Tänne albumiin lisään aina uusia kuvia sitä mukaan, kun niitä tulee ja ehdin ne käsittelemään. Kuvat voi toki olla käsittelemättömiäkin, mutta siinä hetkessä kun kuvaa tarvitsee niin on se kiva kun se on jo valmiiksi editoitu yrityksen näköiseksi. Tähän albumiin pääsen helposti käsiksi kaikilla laitteilla ja saan kuvat aina nopeasti käyttööni silloin kun niitä tarvitsen.


Jouluiset somepohjat

Somejulkaisuihin (tai mainoksiin) voi joskus tarvita myös tekstiä kuvien lisäksi, joten omat somepohjat on hyvä olla olemassa. Tee nykyisistä pohjista kopiot ja lisää niihin jotain brändiisi sopivaa jouluista. Omat somepohjat voi luoda esimerkiksi Canvalla. Valmiilla pohjilla on huomattavasti nopeampaa toteuttaa julkaisuihin tekstiä sisältävät kuvat ja tuoda omaa visuaalista ilmettä ja brändiä näkyviin myös somessa.


Mun omat pohjat on joskus olleet Canvassa ja se on ollut kyllä helppo käyttöinen ja monipuolinen tähän tarkoitukseen, joten voin ehdottomasti suositella sitä. Tykkään itse nykyään käyttää enemmän adoben ohjelmia, joten omat pohjani löytyy Illustratorista, mutta en kyllä suosittele sitä ihan jokaiselle. Illustrator on huomattavasti hankalampi käyttää ja vaatii enemmän opettelua, eikä siellä ole valmiina esimerkiksi erilaisia piirroksia tai kuvia mitä Canvasta löytyy. Illustrator ei ehkä aina ole yhtä nopea työkalu kuin Canva tai monet muut, mutta itselleni siihen on jo tullut vuosien aikana omat rutiinit ja se on mulle mukavin työkalu työskennellä. Jos Canvalle haluaa jonkun muun vastineen, voisi esimerkiksi Adobe Express olla vaihtoehto, mutta omalla kokemuksella Canva oli helpompi käyttöisempi, monipuolisempi ja parempi.

Jouluinen somepohja tekstillä
Suunnitelma (some/markkinointi)

Ilman suunnitelmaa aikaa somen (ja markkinoinnin) tekemiseen voi mennä tuplasti enemmän. Sisältö on myös usein huonompaa ja tulosten saaminen vaikeampaa. Suunnitelman avulla voit myös toteuttaa helpommin julkaisuja ennakkoon sekä ajastaa niitä.


Suunnitelma voi olla ihan siinä muodossa, kuin itse tykkäät eikä sen tarvitse olla mitenkään erityisen kattava. Riittää, että tiedät mistä aiheesta julkaiset, mitä, missä ja milloin. Suunnitelman voit siis toteuttaa vaikka paperille, kalenteriin tai word tiedostoon.


Mulla on käytössä exel, josta löytyy viikkokohtainen suunnitelma jokaiselle viikolle sekä alaotsikot päiville seuraavilla otsikoilla:

  • Julkaisun aihe / Otsikko

  • Idean kuvaus

  • Sisältötyyppi (esim. reels/kuva)

  • Tavoitteet (Seuraavista kategorioista: Asiantuntijuus, yhteys, inspirointi, opettaminen, myynti)

  • Status (Missä vaiheessa julkaisu on: Ei aloitettu, kesken, valmis, ajastettu/julkaistu)


Visuaalinen ilme

En voi koskaan korostaa tarpeeksi sitä mikä merkitys visuaalisella ilmeellä on. Sen lisäksi että visuaalinen ilme säästää aikaa joulun kiireisistä hetkistä, se säästää aikaa myös näistä kaikista yllämainituista: Kuvapankkiin on helpompi koota yrityksesi näköisiä kuvia, somepohjien tekeminen on nopeaa ja helppoa ja julkaisutkin syntyy huomattavasti lyhyemmässä ajassa.


Siihen olennaiseen visuaaliseen ilmeeseen tarvitset:

  • Logon

  • Brändivärit

  • Typografian (fontit)

  • Muut visuaaliset elementit (Esim. kuviot / Kuvitukset)

  • (Kuvamailman)

Tällä kokonaisuudella säästät parhaiten aikaa ja rahaa yrityksesi markkinoinnista.


Siis hetkinen, miten visuaalinen ilme voi säästää rahaa? Lue aiheesta instagramin puolella: Yrittäjänä aika on rahaa: Tällä yhdellä asialla saat lisää molempia!
Visuaalinen ilme, käyntikortti
Ootko sä jo aloittanut joulun suunnittelun?

Toivottavasti, sillä olet kohta jo myöhässä!


Tutustu myös visuaalisen ilmeen suunnitteluun, jotta markkinointisi on helpompaa ja tuloksellisempaa nyt ja tulevaisuudessa.

bottom of page