Tämä jokaisen yrittäjän pitäisi tietää tekijänoukeuksista!

Tekijänoikeudet koskevat jokaista jollain tavalla. Aiheesta keskustellaan aktiivisesti myös yrittäjien keskuudessa monen osapuolen kannalta. Tähän postaukseen olen ottanut mukaan yhden oikean elämän tilanteen sekä tiivistänyt mahdollisimman selkeästi mutta kattavasti mitä yrittäjän pitäisi tietää tekijänoikeuksista. On myös hyvä mainita, että tekijänoikeus rikkomuksesta voi tulla yritykselle kallis lasku, joten kannattaa perehtyä asiaan edes tämän verran.




Mitä kaikkea tekijänoikeus koskee?

Ainankin:

  • Kuvia

  • Videoita

  • Musiikkia

  • Kuvituksia

  • Fontteja

Käytännössä kaikkea mikä on jonkun tekemää. Tässä postauksessa käsittelen erityisemmin valokuvia ja videoita sekä hitusen myös fontteja. Samat oikeudet koskettavat myös kaikkea muutakin, mutta nämä ovat itselleni tutuimpia aihealueita ja koskevat myös suurempaa osaa yrittäjiä.


Oikean elämän tilanne yrittäjien keskuudesta

Halusin nostaa tähän myös esille erään yrittäjän tilanteen oikeasta elämästä. Tätä aihetta käytiin läpi yhdessä yrittäjä ryhmässä facebookin puolella aiemmin tänä vuonna, mutta samanlainen tilanne voisi olla arkipäivää myös monelle muulle yrittäjälle tai yritykselle. Tämän tilanteen "työntekijä" on ollut (media-)alan opiskelija ja ollut suorittamassa työharjoittelua yrityksessä. Tekijänoikeuksien näkökulmasta tilanteen kannalta ei kuitenkaan ole merkitystä onko kyseessä harjoittelija vai työntekijä.


Yritys on ottanut itselleen työharjoittelijan tekemään materiaalia someen: kuvaamaan videoita ja ottamaan valokuvia. Harjoittelun päätyttyä jonkun ajan kuluttua harjoittelija ottaa yhteyttä yritykseen ja pyytää poistamaan kaikki hänen tekemänsä kuvat ja videot.


Mitä oikeuksia yrityksellä on, entä harjoittelijalla?

Tämä kaikki riippuu harjoittelijan/työntekijän ja yrityksen välisestä sopimuksesta. Harjoittelijan tilanteessa koulu ja yritys tekee oman sopimuksen harjoittelijan palkkaamisesta, mutta yrityksen tehtäväksi jää vielä tehdä omat sopimukset harjoittelijan kanssa. Näihin kuuluu mahdollisesti salassapitosopimus sekä sopimus työjakson aikana tehdyistä tuotoksista yrityksille.


Yleisintä on, että yrityksen työntekijänä (tai harjoittelijana) luovutat tekemäsi materiaalien tekijänoikeudet yritykselle. Tämä tarkoittaa sitä, että yritys omistaa kaikki valokuvat ja videot eikä niiden tekijällä ole enää mitään oikeuksia niihin. Tässä tilanteessa siis harjoittelijalla ei ole lupaa pyytää yritystä poistamaan näitä videoita tai kuvia.


Entä jos tälläistä sopimusta ei ole tehty?

Tällöin tekijänoikeudet kuuluvat edelleen tekijälle ja näin ollen yrityksellä ei ole enää oikeutta käyttää kyseisiä materiaaleja, mikäli tekijä sen kieltää. Ilman sopimusta tekijänoikeudet eivät kuulu yritykselle missään välissä. Ei työsuhteen aikana eikä sen jälkeen.


Tekijänoikeus vs. käyttöoikeus

Nämä kaksi sekoitetaan helposti keskenään. Tekijänoikeus on se joka kuuluu aina automaattisesti tekijälle, ellei siitä ole erillistä sopimusta. Tekijänoikeus suojelee tekijää muiden luvattomalta käytöltä tai editoinnilta. Käyttöoikeus taas mahdollistaa toisen tekemän työn käyttämisen sovittujen ehtojen mukaan.


Käyttöoikeus = Lupa käyttää tehtyä tuotosta esim. valokuvaa.

Tekijänoikeus = Tekijän oikeus päättää miten ja missä tuotosta käytetään.


Tiesitkö? Valokuvan tekijänoikeus kuuluu aina sille, joka sen kuvan on ottanut. Ei kuvassa olevalle henkilölle, kameran asetusten säätäjälle tai kuvan käsittelijälle.

Yritysten välisissä kaupoissa myydään usein vain käyttöoikeuksia. Esimerkiksi jos olet ostanut valokuvaajalta palveluna tuotekuvia verkkosivuillesi tällöin maksat todennäköisesti käyttöoikeuksista. Käyttöoikeuksista maksettaessa tekijä ei voi pyytää sinua poistamaan kuvia, jos käytät niitä sopimuksen mukaan. Sopimuksessa voi olla maininta siitä missä ja kuinka kauan kuvia saa käyttää. Tämä riippuu täysin jokaisesta tekijästä. Sopimuksen rikkomisesta on tekijällä toki oikeus laskuttaa tekijänoikeusrikkomuksesta.


Värifilmin sopimusehdot löydät omalta sivulta osoitteesta: varifilmi.fi/sopimusehdot


Käyttöoikeus sisältää vain oikeuden käyttää hankkimaasi materiaalia. Et voi siis esimerkiksi muokata valokuvaa tai leikata videota, ellei tästä ole myös sovittu. Valokuvaajana esimerkiksi itse myyn aina käyttöoikeuksia ja sopimusehdoissakin on mainittu, että kuvien käsittely on kiellettyä. Rajaan kuvat myös itse nettiin sopivassa koossa ja muodossa. Jos asiakas kuitenkin tarvitsee vielä lisäksi esimerkiksi verkkokauppaan neliön (ja verkkokauppa sen myös mahdollisesti rajaa itse) on se minulle ihan ok, että se on rajattu. Aina parempi, jos asiakas kuitenkin kysyy onko kuva ok rajata. Vielä parempi, jos asiakas jo tietää, että tarvitsee kuvan myös neliön muotoisena, teen sen jo valmiiksi.


Google ei omista kuvia!

Kaikki Googlen kuvahausta löytyvät kuvat kuuluvat sille joka kyseisen kuvan on nettiin ladannut. Et voi jakaa kuvaa esimerkiksi facebookissa ja sanoa "kuva googlesta", koska silloin jaat jonkun toisen ottaman kuvan ilman lupaa. Linkkaa mieluiten kuvan alkuperäinen sivu ja kerro, että kuva on tältä sivulta.


Hyvä ilmainen kuva, video ja musiikkipankki on esimerkiksi pixabay.com. Kaikki sieltä löytyvä sopii myös kaupalliseen käyttöön yrityksille.

Entäs ne fontit sitten?

Tekijänoikeudet koskevat siis myös fontteja, ihan sama missä käytät niitä nettisivuilla somemainoksissa tai painetussa materiaalissa. Fontit luokitellaan usein kolmeen erilaiseen käyttöluokkaan. On fontteja, joihin tarvitset aina maksullisen lisenssin, fontteja joita voit käyttää yksityishenkilönä ei kaupalliseen käyttöön ilmaisena sekä fontteja jotka ovat 100% ilmaisia eli sopivat myös kaupalliseen käyttöön. Myös lisenssit myydään aina erikseen joko ei kaupalliseen tai kaupalliseen käyttöön.


Yrityksen fontit tulee olla aina kaupalliseen käyttöön sopivia!


Hyvä paikka etsiä fontteja on Googlen oma fonttipalvelu. Kaikki Googlen tarjoamat fontit ovat siellä ilmaisia ja kaupalliseen käyttöön sopivia.


Tässä on hyvä mainita myös monien yrittäjien käytöstä löytyvästä Canvasta. Yhtenäisen visuaalisen ilmeen kannalta on tärkeä käytää samoja fontteja yrityksen joka kanavassa. Hyvin suunniteltu typografia vahvistaa yrityksen brändiä. Mutta mitä sitten kun käytössä on Canva.


Canvasta löytyy rajallinen määrä fontteja (pro versiossa toki enemmän). Mutta nämä fontit ovat käytössäsi vain jos käytät niitä Canvassa. Eli teet esimerkiksi somejulkaisun Canvalla. Sieltä löytämäsi fontti ei siis ole välttämättä ilmainen kaupalliseen käyttöön, jos lataat saman fontin esimerkiksi nettisivuillesi. Voit siis edelleen jatkaa Canvan käyttöä, mutta lataa sinne mielummin omat fontit, joita voit käyttää myös nettisivuillasi.


Pieni tiivistelmä kaikesta

  • Tekijänoikeus kuuluu automaattisesti tekijälle, ellei sen luovuttamisesta ole erillistä sopimusta.

  • Tee aina sopimus työntekijöiden sekä harjoittelijoiden kanssa, jossa määrittelet ainankin missä ja kuinka kauan yritykselle tuotettuja materiaaleja voidaan käyttää. Lisäksi myös sopimuksessa on tärkeä olla maininta kenelle tekijänoikeudet kuuluvat: Yritykselle vai työntekijälle.

  • Ostaessasi palvelua toiselta yritykseltä lue aina sopimusehdot. Kenelle ne valokuvan tekijänoikeudet kuuluvat, missä kuvia saat käyttää ja miten kauan. Jos et ole ihan varma, kysy!

  • Kaikki mikä ei ole sinun itsesi tekemää, kuuluu jollekkin toiselle ja hänellä on täysi oikeus päättää miten ja missä sitä käytetään. Kysy siis aina lupa!

  • Tekijänoikeus ja käyttöoikeus eivät ole sama asia.

  • Yritys tarvitsee käyttöoikeuden aina kaupalliseen käyttöön.

  • Käytä vain 100% free tai free for commercial use fontteja, jos et ole valmis maksamaan fonttien käytöstä.


Tekijänoikeudet ovat oma viidakkonsa, mutta tilaamalla palvelun ammattilaiselta ja lukemalla sopimusehdot sekä noudattamalla niitä näistä kyllä selviää. Ja aina on tärkeää kysyä, jos jostain ei ole täysin varma.


Herääkö sinulla vielä jotain kysymyksiä tekijänoikeuksiin liittyen?