top of page

Yhtenäistä brändiä kuvien avulla | 6 vinkkiä yhtenäisiin kuviin!

Kaikki kuvat, joita käytät osana yrityksesi sisältöä kertovat asiakkaillesi paljon yrityksestäsi. On siis tärkeä muistaa, että kuvat ovat myös yhtä tärkeä osa brändiäsi kuin myös vaikka logo. Kuvien avulla viestitään tunteita, tavoitellaan kohderyhmää ja tehdään myyntiä. Miten yrityksen brändistä sitten saa yhtenäisemmän kuvien avulla?




Ota värit osaksi kuvia!

Nyt en pyydä unohtamaan mustavalkoisia kuvia vaan käyttämään yrityksesi brändivärejä myös kuvissa.

Koosta kuvamaailma brändiväreistä ja pidä kuvien värimaailma yhtenäisenä.

Jos brändiväreille on tarkempi ohjeistus, ota se myös huomioon kuvissa. Esimerkiksi päävärit näkyvät isommassa osassa tai tehosteväri vain pienenä lisänä yms.

Seuraavaksi muutama vinkki siihen miten värit voivat näkyä kuvissa.


Pukeudu Voisin kuvitella, että kaikki, jotka ovat kuvattavana olleet, tietävät sen tunteen kun mietit mitä laittaisi päälle. Kuvaajalta voi ja kannattaakin kysyä pukeutumisvinkkejä. Yleisesti kannattaa välttää silmiinpistäviä kuvioita. Kaikki ylimääräinen vie kuvassa helposti huomion sinusta pois ja nettisivujen esittelyssä tai somen profiilikuvassa sinä olet se tärkein. Yksittäiset värit on aina hyvä ja toimiva vaihtoehto sekä sopivat ja erottuvat tarpeeksi hyvin taustasta.


Valitse seuraavaan kuvaan päällesi jotain brändiväreistäsi. Koko asua ei tarvitse väriestä koota, mutta ota mukaan vaikka yhtä väriä edes hieman. Pienikin yksityiskohta yhdistää kuvan helpommin juuri sinuun ja yritykseesi.


Valitse tausta tai kuvauspaikka värien mukaan

Tausta on suuri osa kuvaa, joten on hyvä käyttää yrityksesi päävärejä taustassa.

Jokaiselta valokuvaajalta ei välttämättä löydy suurta valikoimaa studiotaustoista, joten kannattaa hieman etukäteen kysellä millaisia värivaihtoehtoja taustoihin löytyy. Tämä siis silloin, mikäli haluat kuvat otettavaksi studioympäristössä.


Mä kuvaan pääasiassa asiakkaiden kanssa miljöössä tai asiakkaan omissa tiloissa, mutta tarjoan mahdollisuutta myös studiokuviin. Studiolta löytyy laaja valikoima erivärisiä taustoja perus mustan, valkoisen ja harmaa lisäksi.


Kuvauspaikan voi valita myös muuten värien perusteella. Esimerkiksi metsänvihreän taustan löytää helposti havumetsästä ympärivuoden. Myös eri väriset rakennukset on hyviä taustoja. On kuitenkin hyvä muistaa missä saa kuvata ja missä ei. Et voi mennä kenenkään pihalle tai kuvata niin, että ikkunasta näkyy jonkun kotiin.


Monesti omasta toimitilasta löytyy myös upeita maalattuja seiniä ja brändivärejä näkee myös vaikka osana toimiston sisustusta. Näitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää kuvissa ja pyytää kuvaajaa sinne omalle toimistolle.


Toimitilaa on hyvä myös esitellä omilla nettisivuilla ja somekanavissa. Kannattaa ehdottomasti myös kuvauttaa pelkkä tila, sen kokonais ilme ja yksityiskohdat.


Brändivärit tuotekuvissa

Tuotekuvissa on myös hyvä muistaa, ettei taustan tarvitse olla perinteinen valkoinen. Jos haluat vähän perinteisempää studiokuvaa niin voit käyttää esimerkiksi yksiväristä taustaa ja valita värin mistäs muualtakaan kuin brändiväreistä.


Persoonallisen tuotekuvan rakennus lähtee itse tuotteesta sen käyttötarkoituksesta ja arvoista. Tuotteen käyttötavan, tyylin ja valmistus materiaalien pohjalta on hyvä lähteä suunnittelemaan rekvisiittaa. Rekvisiitta valitaan ensisijaisesti tuotteen mukaan, mutta jos mahdollista valitse rekvisiitan väri brändiväreistäsi. Esimeriksiksi jos haluat kuvaan kukkia, voit valita kukat brändisi väreihin sopivana.


Kaikki tai ei mitään!?

Ei tietenkään. Jokaisessa kuvassa ei tarvitse käyttää yrityksesi kaikkia brändivärejä. Jos saat yhdistettyä useamman värin samaan kuvaan, se on ihan mahtavaa, mutta myös yksi väri auttaa yhdistämään kuvia ja brändiä. Eikä sen yhden värin tarvitse olla suuressa osassa kuvaa. Jokainen pienikin yksityiskohta vie kuvia lähemmäs muuta ilmettä.


Käsittele, käsittele ja käsittele

Kuvan suunnittelu ja sen ottaminen ovat vasta puolet valmiista kuvasta. Kuvien käsittelyllä saat jo pienillä muutoksilla tehtyä paljon valmiille kuvalle. Varsinkin tuotekuvissa, kuvien käsittelyn merkitys on todella suuressa roolissa. Tuotteet halutaan tuoda mahdollisimman hyvin esille ja on todella tärkeää, että esimerkiksi värit näkyvät kuvassa juuri oikein.


Lisäksi kuvien käsittelyllä voit korostaa juuri niitä värejä kuin haluat ja säätää sävyt vieläkin lähemmäs brändivärejä.



~ Mimmi



0 kommenttia
bottom of page