top of page

Näillä vinkeillä kuvaat tuotteesi itse ilman studiota

Oletko sä joskus ottanut tuotekuvia itse? Verkkokauppiaana aina ei ole mahdollista ulkoistaa tuotekuvausta ja silloin se on tehtävä itse. Mä haluaisin jakaa sulle nyt muutaman käytännön vinkin miten sä voit kuvata tuotekuvasi itse vaikka kotona. Tähän et tarvitse kallista kameraa, isoja studiovaloja tai mitään muutakaan kallista ja uutta.


Mitä sitten tarvitset onnistuneeseen tuotekuvaan?

  • Kameran, se voi olla kännykän kamera, mutta myös pieni pokkari tai sitten järjestelmäkamera

  • Taustan, esimerkiksi askarteluun tarkoitettu värillinen kartonki tai kangas

  • Valkoisen paperin tai kartongin

  • Rekvisiittaa

  • Sopivan kokoisen kuvauspaikan ikkunan läheltä

  • Kuvattavat tuotteet


Tämä kuva on otettu puhelimen kameralla, eikä kyseessä edes ole mikään uusin tai kallein puhelin. Laatu on tarpeeksi hyvä nettiin/someen. Jos tästä haluttaisiin tehdä iso seinän kokoinen taulu niin kyllä siinä alkaisi huomaan laadussa puutteita, mutta pienempiin tulosteisiin laatu riittää myös hyvin.


Käytä luonnonvaloa

Luonnonvalo on paras valo. Pilvisellä säällä valo on paljon tasaisempaa ja sopii paremmin kuvaukseen. Auringon paiste luo vahvoja varjoja ja silloin kannattaa siirtää kuvauspiste pois suorasta auringonvalosta hieman varjoisampaan paikkaan.


Muista myös sammuttaa kaikki muut valot. Sekavalo vääristää helposti kuvan värejä ja luo siihen esimerkiksi ei toivottuja keltaisia läikkiä. Tavallinen kattolamppu on myös väärässä suunnassa ja väriltään usein lämmin. Laita siis muut valot pois ja käytä vain yhtä valonlähdettä.


Valon paras sijainti on kuvattavan tuotteen sivulla. Asettele vastakkaiselle sivulle valkoinen kartonki tai paperi heijastamaan valoa myös tuotteen toiselle puolelle.


Askartelukartongit taustaksi

Erilaiset askarteluun tarkoitetut kartongit ovat todella hyviä taustaksi. Suurempiin tuotteisiin voi olla vaikea löytää sopivan kokoista kartonkia, mutta jälkikäsittelyssä on mahdollista poistaa myös yhteen teipattujen kartonkien rajoja.


Väreissä kannattaa suosia yrityksen brändivärejä. Näin kuvista tulee yhtenäiset myös muun brändin kanssa.


Taustaksi voi sopia myös moni muu paikka kotoa. Luonnollinen käyttöympäristö on hyvää mainosta tuotteille. Esimerkiksi leikkuulaudan voit kuvata keittiössä ja kynttilät vaikka hyllynpäällä.

Valitse sopivat rekvisiitat

Käytä sellaista rekvisiittaa joka sopii tuotteeseen. Sopiva määrä riippuu todella paljon tuotteesta ja tunnelmasta, jonka haluat luoda. Yhdellä asialla, voit saada jo paljon aikaan, mutta joskus kolme erilaista elementtiä on tarpeeksi. Liika on kuitenkin liikaa ja hukuttavat tuotteen, jonka on kuitenkin tarkoitus olla pääosassa.


Hyvä tapa rakentaa kuva on luoda siihen kolme kerrosta. Etualalle, jotain mikä voi jäädä vähän sumeammaksi. Keskimmäinen on itse tuote ja kolmantena taka-ala, joka jää myös hieman sumentoon. Taka-alalla voi olla myös pelkkä tausta, jos se ei ole yksivärinen kartonki.


Kuvaa mahdollisimman paljon

Kuvatessa kannattaa miettiä myös sitä käytännöllisyyttä. Olet rakentanut kuvauspisteen joten hyödynnä sitä mahdollisimman paljon. Ota kuvat mahdollisimman monesta tuotteesta kerralla. Säästät huomattavasti aikaa, kun kuvausympäristöä ei tarvitse rakentaa uudelleen joka viikko. Lisäksi kuvista tulee yhtenäisemmät ja aikaa säästyy myös käsittelystä. Useissa kuvankäsittely ohjelmissa on mahdollista kopioida kuvalle tekemäsi muutokset muihinkin kuviin.


Ota myös paljon kuvia yhdestä tuotteesta ja useammasta eri kulmasta. Voit jälkeenpäin sitten valita kuvista parhaimmat. Eikä sitten haittaa, jos yksi kuvista on heilahtanut tai epätarkka.


Paras kuvakulma on suoraan tuotteen tasolta tai jopa hieman alakulmasta, jos mahdollista. Yläkulma pienentää tuotetta eikä myöskään esittele sitä parhaimmalla mahdollisella tavalla. Toki jos kuvaat tuotteen suoraan ylhäältä ja se "makaa" pöydällä, on kohtisuoraan ylhäältä paras kulma kuvata.


Käsittele kuvat

En voi ikinä korostaa tätä tarpeeksi. Kuvien käsittelyllä on iso merkitys kuvan lopputulokseen. Käsittely on puolet koko kuvasta. Tarkoitus ei ole luoda kuvasta vääristynyttä vaan korjata kameran luomia vääristymiä. Esimerkiksi parantaa kuvan värejä näyttämään enemmän aidoilta. Lähes jokainen kamera myös vääristää kuvaa jollain tavalla. Usein kyseessä on nämä värivääristymät mutta myös linssi vääristää helposti mittasuhteita tai muotoa. Tällöin puhutaan linssinkorjauksista, jotka voit korjata ainakin Lightroomissa yhdellä tai kahdella klikkauksella riippuen kamerasta.


Suosittelen kuitenkin ulkoistamaan tuotekuvauksen, jotta saat varmasti laadukkaat yrityksesi näköiset kuvat ja säästäät omaa aikaasi sellaiseen, jonka sinä osaat parhaiten. Laadukkaat tuotekuvat tuovat myyntiä ja vahvistavat yrityksesi brändiä. Kuvilla on suuri merkitys siihen millaisena yrityksesi nähdään.




Comments


bottom of page