top of page

Miten kasvattaa yrityksen myyntiä markkinoinnilla?

Monen pienyrittäjän isoin tavoite markkinoinnissa on saavuttaa lisää myyntiä. Jotta markkinointi olisi tehokasta ja sillä voitaisiin saada sitä myyntiä, on tärkeää asettaa selkeät tavoitteet markkinoinnille.

Miten kasvattaa yrityksen myyntiä on varmasti yksi isoimmista kysymyksistä monen yksinyrittäjän ajatuksissa. Yksi tapa kasvattaa myyntiä on panostaa toimivaan markkinointiin. Jotta markkinointia voidaan lähteä tekemään tuloksellisesti, tarvitaan selkeät markkinointitavoitteet.


Tässä blogitekstissä mä kerron sinulle lisää markkinoinnin tavoitteista ja siitä miten ne helpottavat sinua saamaan lisää myyntiä.


50€ seteleitä nippu kädessä

Miten kasvattaa yrityksen myyntiä markkinoinnilla?


Aseta selkeät tavoitteet markkinoinnille

Tavoitteiden asettaminen kannattaa aloittaa miettimällä tarkemmin mitä haluat saavuttaa. Mitä "lisää myyntiä" tarkoittaa sinulle? On hyvä pohtia myös mistä se raha tulee. Tehdäänkö lisää myyntiä uusille vai vanhoille asiakkaille ja millä palveluilla se aiotaan toteuttaa. Markkinointitavoitteiden (kuin myös yrityksen muiden tavoitteiden) tulee olla selkeitä, mitattavia, ajankohtaisia ja realistisia.


Tässä muutama kysymys, jota voit hyödyntää tavoitteita pohtiessasi:

  • Mitä haluan saavuttaa markkinoinnilla?

  • Miten voin mitata tavoitteitani?

  • Onko tavoite mahdollinen saavuttaa nykyisillä palveluilla?

  • Millä aikavälillä haluan asian saavuttaa?

  • Onko tavoite ajankohtainen ja sopiiko se yritykseni muuhun strategiaan?


Selkeä ja mitattava tavoite kertoo konkreettisesti mitä halutaan savuttaa. Kun halutaan kasvattaa yrityksen myyntiä, on tärkeä mainita konkreettisesti millaista muutosta lähdetään tavoittelemaan ja millä aikavälillä. Tavoitteita voi olla esimerkiksi 30% enemmän myyntiä edelliseen vuoteen verrattuna tai tietyn asiakasmäärän saamista vuodelle, kuukaudelle tai viikolle.


Miten seurata yrityksen tavoitteita?

Lisää myyntiä tavoitellessa ei kannata seurata vain toteutuneiden kauppojen määrää. Jos seuraat vain ostaneita asiakkaita, olet aina myöhässä etkä todennäköisesti tule saavuttamaan tavoitteitasi.

Tietysti, jos tavoitteesi on saada 100 asiakasta vuoden aikana, on hyvä seurata myös asiakkaiden määrää.


Sen lisäksi, että seuraisit vain toteutuneita kauppoja, voit seurata myös:

  • Uusien yhteydenottojen ja potentiaalisten asiakkaiden määrää

  • Sitä mistä asiakkaasi ovat sinut löytäneet

  • Prosenttia / määrää, kuinka moni potentiaalinen asiakas lopulta ostaa

  • Myytyjä euroja


Mitä näistä sitten voi oppia?

Seuraamalla markkinointitavoitteiden edistymistä voi oppia paljonkin siitä omasta markkinoinnista. Samalla markkinoinnista on mahdollista tehdä tehokasta ja tuottavaa vähemmällä työllä. Kun tiedät mistä asiakkaasi sinut löytävät, voit panostaa kyseiseen markkinointikanavaan enemmän ja taas jättää pois niitä kanavia, jotka eivät ole tuoneet sinulle asiakkaita.


Kun tiedät kuinka moni potentiaalinen asiakkaasi lopulta ostaa sinulta, tiedät kuinka paljon tarvitset yhteydenottoja tai kuinka moneen ihmiseen sinun täytyy itse ottaa yhteyttä. Oma mentorini joskus sanoi, että keskimäärin 30% potentiaalisista asiakkaista sanoo joo. Eli 3 asiakkaan saamiseen tarvitaan n. 10 potentiaalista asiakasta. Tähän prosenttiin vaikuttaa vahvasti markkinointisi ja se miten lämpimiä liidejä nämä potentiaaliset ostajat ovat.


3 vinkkiä miten kasvattaa yrityksen myyntiä markkinoinnilla


1. Tunne kohderyhmäsi

Tiedosta kuka on kohderyhmääsi, tunne heidän haasteet, tavoitteet ja unelmatilanne, jossa sinä voit olla avuksi. Sen lisäksi tiedä missä he viettävät aikaa ja millaista sisältöä he kuluttavat.


2. Aseta selkeät, mitattavat, realistiset ja ajankohtaiset tavoitteet JA muista seurata niitä

Selkeät tavoitteet määrittelee käytännössä kaiken sun markkinoinnista. Seuraamalla tavoitteita säännöllisesti voit muuttaa tekemistäsi tehokkaammaksi, säästää aikaa ja rahaa sekä saada parempia tuloksia markkinoinnista.


3. Luo tavoitteille markkinointistrategia

Strategia vastaa kysymykseen miten. Eli luo tavoitteille selkeät askeleet miten aiot ne saavuttaa. Suosittelen tekemään strategiasta mahdollisimman konkreettisen eli listaamaan käytännön askeleet, jotka vievät sinut kohti tavoitteita.


Haluaisitko sinä:

  • Selkeyttä markkinointiin?

  • Enemmän myyntiä?

  • Vähemmän hukkaan heitettyjä työtunteja markkinoinnin osalta?

  • Henkilökohtaista tukea yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen?


Tätä kaikkea (ja paljon muuta) on Seuraava askel. Seuraava askel on yksilövalmennus palvelualojen naisyrittäjille, jotka haluavat markkinoinnin olevan helppoa, mukavaa ja tuloksellista.


Oletko sinä valmis ottamaan seuraavan askeleen?

Tutustu tarkemmin valmennukseen ja sen sisältöön: Seuraava askel


bottom of page