top of page

Hakukoneoptimointi: Näitä tilastoja kannattaa seurata nettisivuilta


hakukoneoptimointi - analytiikan seuranta piirros.

Hakukoneoptimointi eli SEO parantaa näkyvyyttä hakukoneissa

Hakukoneoptimointi (SEO) on jatkuvaa nettisivujen kehittämistä, jonka tavoitteena on parantaa omien nettisivujen sijoitusta hakukoneessa (eli yleensä Googlessa). Jatkuva seuranta on tärkeää ja auttaa parantamaan nettisivujesi näkyvyyttä.


Tänä vuonna yksi tavoitteistani markkinoinnissa on parantaa omien nettisivujen näkyvyyttä Googlessa, ja siksi hakukoneoptimointi on noussut itselleni tärkeäksi aiheeksi. Instagramissa (@varifilmimimmi) kysyin kiinnostaako aihe seuraajiani ja hakukoneoptimoinnista toivottiin lisää tietoa.


Jotta voit tietää, mikä hakukoneissa toimii ja mitä sun kannattaa nettisivuillani parantaa, täytyy seurata tilastoja. Tähän postaukseen halusin tiivistää tärkeimmät tilastot, joita kannattaa seurata, ja kertoa, mitä niistä voidaan oppia.


Mitä tilastoja kannattaa seurata?

Jokaisella nettisivualustalla on nähtävissä erilaisia tilastoja jopa liikaa. Hakukoneoptimoinnin kannalta on kuitenkin muutamia tärkeimpiä tilastoja, joita kannattaa seurata. Mitä ne tilastot sitten ovat ja mitä sinä niistä hyödyt?


Kuinka monta kertaa nettisivuilla on vierailtu?

Tämä on ensimmäisiä tilastoja, joita sinulle näytetään. Kävijämäärä on jaettu kahteen eri lukuun. Yksittäisiin kävijöihin ja kaikkiin käynti kertoihin. Näistä jälkimmäinen laskee mukaan myös ne kerrat kun sama ihminen on käynyt nettisivuillasi useamman kerran.


Kävijämäärän kasvu kertoo, että joku asia sivullasi toimi. Se mikä se asia on selviää seuraavasta tilastosta.


Mistä kävijät ovat tulleet?

Ehdottomasti yksi tärkeimmistä tilastoista hakukoneoptimoinnin kannalta on tieto siitä mistä kävijät ovat nettisivuillesi tulleet. Tämä tieto kertoo sulle sen mikä on tärkein kanava, josta sivusi löydetään.


Somen kautta tulleet kävijät kertoo siitä, että olet luonut somessa hyvää sisältöä ja onnistunut ohjaamaan kävijöitä eteenpäin omalla ostopolulla. Jos taas kävijöitä tulee eniten Googlen (tai muun vastaavan hakukoneen) kautta, on nettisivujesi sisältö ja avainsanat tuoneet sivuille lisää liikennettä.


Tähän voit vaikuttaa paljon myös itse. Somen kautta saat lisää kävijöitä, kun muistat lisätä profiilisi linkin nettisivuillesi sekä muistuttaa säännöllisesti somesisällössäsi vierailemaan myös nettisivuillasi. Hakukoneiden kautta saat lisää kävijöitä, kun teet avainsanatutkimuksen ja parannat nettisivujesi sisältöä sekä käytettävyyttä.


Mitkä avainsanat ovat tuoneet kävijät sivulle?

Avainsanat ovat tärkein osa hakukoneoptimointia. Vaikka tietäisit jo mitkä ovat tärkeimpiä avainsanojasi, joilla haluat saada kävijöitä sivuillesi, on tärkeä myös seurata toimiiko ne. Samalla voit saada uusia ideoita hakusanoista, joita voisit hyödyntää nettisivuillasi.


Näyttökerrat ja klikkausprosentti

Sen lisäksi, että tiedät kuinka moni käy sivullasi, voit seurata myös sitä kuinka moni on nähnyt nettisivusi hakukoneessa. Klikkausprosentti kertoo sen kuinka suuri osa sivun nähneistä on lopulta sinne klikannut.


Pieni prosentti kertoo siitä, että sivusi otsikko ja metakuvaus ei ole ollut riittävän houkutteleva tai vastannut tarpeeseen, jota haulla on etsitty. Suuri prosentti taas kertoo siitä, että otsikko ja metakuvaus on kiinnostavat ja toimivat.


Otsikko ja metakuvaus: Tarkoittaa niitä tekstejä, jotka näkyvät hakutuloksissa. Otsikko on se otsikko, jonka haluat näkyvän Googlessa. Metakuvaus on se kuvausteksti siinä otsikon alla, jonka tehtävä on tiivistää sivun aihe ja saada sen lukija vierailemaan sivulla. Molemmissa on tärkeä mainita sivusi tärkein avainsana. Otsikko ja metakuvaus on hyvä muistaa kirjoittaa jokaiselle välilehdelle.

Millä sivuilla vietetään eniten aikaa?

Mitkä on ne välilehdet, joissa kävijä viettää eniten aikaa? Tää auttaa sua panostamaan erityisesti näihin sivuihin ja parantamaan kävijän kokemusta. Muista ohjata kävijöitä sivulla toimimaan kuten sinä heidän tahdot. Lisää tarvittavat toimintakehotteet ja linkit kohti tavoitteitasi. Ylipäätään kävijöiden vierailemat sivut ja heidän polku nettisivujen sisällä voi olla tutkimisen arvoista.


Näiden lisäksi sua saattaa kiinnostaa:
  • Nettisivujesi latausnopeus

  • Mobiilissa kävijöiden määrä

  • Aika joka sivuilla vietetään

  • Uudet ja palaavat kävijät


Tilastojen seuranta on iso osa hakukoneoptimointia. Sen lisäksi seuranta auttaa sinua myös tuntemaan kohderyhmäsi paremmin ja parantamaan sun myyntiprosessiasi. Kaikilla luvuilla, joita voit nettisivujen tilastoista löytää, et välttämättä tarvitse. Tärkeintä on löytää ne tilastot, joita sinä voit hyödyntää oman markkinoinnin tehostamiseksi.

bottom of page