top of page

Miksi "Laita viestiä" ei toimi Instagramissa? Tällainen on toimintakehotus (CTA), joka saa ihmiset ostamaan sun palvelun somessa!

Oletko koskaan julkaisut somessa postausta, jonka lopussa kehotat seuraajia ottamaan yhteyttä sanomalla: "Laita viestiä" tai "Jutellaan lisää"? Ja sitten... täysi radiohiljaisuus. Ei yhtään viestiä, ei klikkauksia profiiliin. Ei sitten mitään. Se on turhauttavaa, mutta älä huoli, et ole yksin tämän ongelman kanssa.


CTA (Tulee sanoista Call-To-Action) eli toimintakehotus on selkeä ja houkutteleva kehotus, joka ohjaa seuraajaa ottamaan seuraavan askeleen, kuten reagoimaan klikkaamaan, lukemaan lisää, ottamaan yhteyttä tai ostamaan. Tarkoituksena on saada ihminen toimimaan halutulla tavalla.

Instagram profiilin toiminta - Toimintakehoite
Millainen toimintakehotus saa ihmiset siirtymään sun profiiliin, vierailemaan nettisivuilla, seuraamaan sua, ottamaan yhteyttä ja lopulta ostamaan sulta?

Miksi "laita viestiä" -tyyppinen toimintakehotus ei toimi?

Yksi suurimmista syistä on se, että se vaatii seuraajalta liikaa. Usein sun seuraajat eivät ole vielä valmiita tekemään niin suurta päätöstä kuin viestin lähettäminen. He kaipaavat ensin enemmän tietoa ja luottamuksen rakentamista. "Laita viestiä" on kuin hyppy suoraan ostamiseen – alle 3% sun seuraajista on jo tässä vaiheessa ostopolkua. Loput 97% juoksee tässä vaiheessa vain karkuun.


3 tärkeintä asiaa, jotka täytyy tapahtua ennen ostopäätöstä:
  • Kiinnostuksen herääminen aiheeseen

  • Luottamuksen rakennus yritykseen

  • Tiedon keruu itse palvelusta, sen hyödystä ja sopivuudesta itselle


Miten tehokas toimintakehotus kirjoitetaan?

Toimiva toimintakehotus ohjaa asiakkaan juuri siihen pisteeseen, jossa hän on valmis tekemään seuraavan pienen askeleen. Tämä ei tarkoita, että sinun täytyy välittömästi pyytää ostopäätöstä, vaan luoda mahdollisuus oppia lisää, inspiroitua tai vahvistaa kiinnostusta.


5 vinkkiä tehokkaaseen toimintakehotteeseen:

  1. Ohjaa lisätiedon äärelle: Esimerkiksi “Kurkkaa lisää aiheesta profiilini kohokohdista” antaa mahdollisuuden syventyä ilman painostusta.

  2. Hyödynnä ilmaista materiaalia: “Lataa ilmainen opas profiilin linkistä” houkuttelee tarjoamalla lisäarvoa ja rakentamalla luottamusta.

  3. Rakenna yhteys aiempaan sisältöön: Esimerkiksi “Käy lukemassa edellinen postaukseni aiheesta” ohjaa seuraajaa aktiivisesti selaamaan lisää sisältöäsi.

  4. Käytä selkeitä askelia: Esimerkiksi Laita viestillä joku sana, jolla seuraaja saa lisäätietoa aiheesta, pienentää kynnystä lähettää viestiä.

  5. Pidä kieli persoonallisena: Toimintakehotteen tulisi tuntua sinun ääneltäsi ja olla sellainen, johon yleisösi on jo valmis.


Kokeile esimerkiksi näitä toimintakehotteita seuraavissa somepostauksissa:
  • Lue lisää aiheesta kohokohdista!

  • Kurkkaa myös edellinen postaukseni aiheesta X!

  • Lataa ilmainen opas aiheesta X profiilini linkistä!

  • Käy lukemassa lisää uusimmasta blogitekstistä – linkki löytyy profiilista!

  • Laita viestillä SANA, niin saat heti lisää tietoa, miten tämä voisi hyödyttää just sua!


Mä tiedän, miten turhauttavalta tuntuu, kun kukaan ei reagoi sun postauksiin – mutta usko pois, siihen löytyy ratkaisu!

Toimiva toimintakehotus ei ole vain käsky tai vie seuraajaa suoraan ostopolun loppuun. Sen tehtävä on ohjata seuraavaan luonnolliseen askeleeseen ostopolulla. Kun keskityt rakentamaan kiinnostusta ja luottamusta, huomaat pian, miten pienet muutokset toimintakehotteissasi voivat vaikuttaa merkittävästi tuloksiin.


Haluatko sä oppia kirjoittamaan parempia postauksia, jotka puhuttelee, herättää kiinnostuksen, rakentaa luottamusta ja saa seuraajat ostamaan sulta?


Vaikuttamisen alkemian käsikirja on täydellinen työkalu just sulle, joka haluat lopettaa arvailun ja kirjoittaa sisältöä, joka saa ihmiset toimimaan. Koodilla VARIFILMI70 saat sen nyt 70 % alennuksella – vain 39 €! Käsikirjalla on 30 päivän tyytyväisyystakuu, jos et syystä tai toisesta ole tyytyväinen, saat rahasi takaisin.


Tilaa omasi ennen kuin kirjat loppuvat.

Comments


bottom of page