top of page

Mistä lähteä liikkeelle, kun mikään ei tunnu omalta? | Uudistetaan Instagram tilin ilmettä

Kun mikään ei tunnu omalta…


Mä juttelin tossa reilu viikko sitten tarinoissa siitä, että oman Instagram tilini ulkonäkö ei vieläkään tunnu täysin omalta. Samalla kysyin, että kuulostaako tämä sun mielestä tutulta ja jokainen kyselyyn vastannut osasi samaistua tähän edes hieman. Sen takia, etten ole tiennyt mitä kuvilta toivon ja miltä haluan niiden näyttävän, mulla ei ole ollut samanlaista intoa myöskään päivittää somea. Ja tämän halusin korjata.

Some on iso osa työtäni, sieltä tulee suurin osa asiakkaistani ja tykkään tuottaa sisältöä eri somekanaviin. Nyt se on vaan jäänyt ja siihen aiempaan aktiivisuuteen haluaisin taas palata. Tämä vaati siis muutosta ja sitä mä lähdin toteuttamaan mun Instagram tilille.


Mistä lähteä liikkeelle, kun mikään ei tunnu omalta?

Vaikka tässä käsittelenkin omaa Instagram tiliäni, voi tämä sama tunne tulla vastaan esimerkiksi yrityksen logoa ideoidessa. Myös silloin lähtisin liikkeelle ihan samalla tavalla.


Ensimmäisenä lähdin miettimään mitä haluan tililläni viestiä ja miten haluan tulla nähdyksi. Listasin muutamia asioita, joita toivon näkyvän tililläni myös jatkossa sekä millaisen tunteen haluan tilistäni välittyvän.

Asioita, joita kirjoitin ylös:

  • Suomen luonto

  • Rento

  • Ammattimainen, osaava

  • Minä yrittäjänä

  • Ajankohtainen

  • Helposti lähestyttävä

  • Monipuolinen, mutta selkeä


Selasin läpi myös kuvia (osa itse otettuja, mutta osa myös kuvapankin kuvia), joista välittyy haluamani tunteita. Näistä kuvista koostin muutaman erilaisen moodboardin. Näistä sitten valitsin lopulta sen minkä tunnelma oli lähimpänä sitä, mitä haluan tililläni viestiä. Kuvien valinnassa koitin ottaa huomioon myös omat brändivärini, mutta tietysti, jos värejä ei vielä ole valittu niin tässä vaiheessa kuvien väri maailmalla ei vielä ole merkitystä.


Alkuun pääseminen on usein hankalinta siinä oman suunnan löytämisessä. Mä olen omat brändivärini suunnitellut jo aiemmin ja niissä ei ole itsestä mitään muutettavaa, joten niihin en halunnut puuttua. Mun mielestä ne viestii just niitä oikeita asioita, mitä yrityksestäni haluan viestiä ja tuoda esille.



Tämän moodboardin pohjalta on helpompaa lähteä rakentamaan sitä haluttua ilmettä. Varsinkin kuvien kanssa on helpompaa lähteä miettimään millaista sisältöä kuvissa voisi olla ja minkä tyylisiä kuvia haluan julkaista.


Miten se varsinainen ilme Instagram tilille sitten rakentuu?

Tietysti valmiiden pohjien avulla! Tai no ei nyt ihan kokonaan, sillä kuvamaailmalla on myös valtava merkitys. Tässä vaiheessa mulla oli siis selvää kuvien tyyli sekä värit, joita tulisin käyttämään. Ja tästä olikin hyvä lähteä liikkeelle. Valmiita pohjia varten mulla oli ajatuksena myös muutama elementti, joita tiesin, että haluan käyttää.


Mä lähdin luomaan lopullista ilmettä seuraavassa järjestyksessä:

  1. Ideoi mahdollisimman monta erilaista somepohjaa. Nämä toteutin itse Adobe Illustratorilla, mutta moni yrittäjä käyttää esimerkiksi Canvaa somepohjien tekemiseen ja se toimii siihen oikein hyvin. Pohjiin voi löytää inspiraatiota Pinterestistä esimerkiksi hakusanoilla "Instagram template".

  2. Valitse parhaat pohjat. Pohjille ei ole yhtä ja oikeaa lukumäärää mikä on hyvä. Muutamille omille asiakkaille olen toteuttanut kolme julkaisupohjaa ja niihin sopivat kolme tarina pohjaa. Omiin pohjiini halusin hieman joustavuutta ja tein kaikki valitsemani pohjat kolmessa eri värissä.

  3. Luo ruudukko ja täytä se väreillä. Mä teen usein joko 3x3 tai 4x3 kokoisen ruudukon malliksi. Väreillä täyttämisellä tarkoitan sitä, että valitse jokaiselle ruudulle oma pääväri, mikä näkyy sen kohdan julkaisussa.

  4. Asettele ruudukkoon tasaisesti kuvia ja tekemiäsi julkaisupohjia. Jokaisen kuvan kohdalla voit vielä tässä vaiheessa käyttää vaikka samaa kuvaa. Mä päädyin käyttämään kolmea eri kuvaa, jotta sain jokaiselle haluamalleni värille oman kohdan. Pohjien asettelulle ja sopivalle suhteelle kuvien kanssa ei myöskään ole yhtä ja oikeaa tapaa. Mä päädyin lopulta laittamaan omat pohjat niin, että joka toinen julkaisu on pelkkä kuva, jolle tein myös oman pohjan (eli käytännössä pienet värilliset kehykset kuvan ympärille).



Jos sinulla ei ole etkä halua ottaa käyttöösi julkasukalenteria, oman somesi ilme on tässä kohtaa jo valmis. Mä tykkään suunnitella julkaisuille jo kansikuvat valmiiksi. Tässä vielä miten itse tein tämän pohjalta jo seuraavan kuukauden somen suunnitelman.

  1. Tee lista julkaisuideoista, mikäli sinulla ei sellaista vielä ole. Kun tiedät mitä haluat julkaista ja milloin on helpompaa lähteä etsimään sopivia kuvia.

  2. Täytä ruudukko sisällöllä. Aloitan oikeasta alanurkasta, jotta saan julkaisut siihen järjestykseen kuin ne näkyvät Instagramissa. Täytän siis tämän aieman pohjista tehdyn ruudukon vielä aiheisiin sopivilla kuvilla ja teksteillä.

  3. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä: Tee valmiista pohjista sopivat karusellijulkaisuun. Teen vielä jokaiselle valmiille pohjalle muutaman "sivun" lisää, joihin saa sitten tekstiä/kuvia. Näitä en ihan ole vielä ehtinyt tekemään erikseen, mutta käytän varmaan aika pitkälti jo näitä olemassa olevia pohjia. Esimerkiksi tuo pelkkä tekstillinen pohja toimii oikein hyvin. Samoin myös pelkät kuvalliset julkaisut.

Instagram julkaisu suunnitelma ja somepohjat.
Vasemmalla suunnitelma pohjien asettelusta ja oikealla vielä ajatusta tulevista julkaisuista kuvien kanssa. Tekstejä en tähän kuvaan vielä vaihtanut, jotta en paljasta liikaa tulevasta sisällöstä. :)

Rakenna oma kuvapankki!

Omalla kuvapankilla en tarkoita sellaista, josta kuka tahansa voi ladata tai ostaa kuviasi. Tarkoitan sellaista kuvapankkia, josta löydät helposti yrityksellesi sopivat kuvat. Säilö siis omat kuvasi johonkin yhteen paikkaan talteen, josta pääset niihin helposti käsiksi.


Mä käytän Googlen eri palveluita paljon ja usein myös monilla eri laitteilla. Siksi olen itse päätynyt Google kuviin, josta tälläkin hetkellä löytyy oma kuvapankkini. Mulla on siellä muutama eri albumi, joista löydän tarvittaessa sopivia kuvia julkaistavaksi.


Kuvapankki on monen yrittäjän pelastus ja se helpottaa ja nopeuttaa esimerkiksi somen päivitystä, kun sinulla on jo valmiina paikka josta etsiä kuvia, mitkä sopivat yrityksesi tyyliin. Kuvapankkiin voi koota valmiiksi esimerkiksi itse otettuja kuvia, mutta hyvin myös ammattikuvaajan ottamat kuvat sinusta tai yrityksestäsi. Tietysti siellä voi olla myös musita kuvapankeista etsittyjä kuvia.


Muista aina tarkistaa kuvien käyttöoikeus, mikäli kuva ei ole sinun itsesi ottama! Kaikki kuvat eivät sovellu yrityksen käyttöön.

Nyt mä voin sanoa, että mun Instagram tili näyttää taas enemmän itseltäni. Ihan hirveän suuria muutoksia mä en tehnyt, värit ja osa elementeistä ovat siis pysyneet edelleen samana, mutta mulle tää tuntuu silti aika isolta muutokselta. Ja pelkästään jo kuvien ja kuvamaailman avulla mä pystyn vaikuttamaan ilmeeseen todella paljon.

Mitä sä tykkäät tästä uudistuksesta? Kerro se kommenteissa ja muista painaa pientä sydäntä tuossa alalaidassa.


Seuraavana somen osalta mulla onkin työnalla uusi kiinnitettävä "banneri" Instagramiin. Eli kolmen julkaisun kokonaisuus, joka esittelee yrityksestäni tärkeimät heti tilini yläosassa.


Lopuksi vielä haluan muistuttaa, että jos et vielä seuraa Insta tiliäni ( @varifilmidesign) niin nyt on hyvä aika sille. Tililläni mä jaan aktiivisesti vinkkejä yrityksen visuaaliseen ilmeeseen ja sen avulla yrityksesi markkinointiin.


Jos sun yrityksen ilme tai joku osa siinä ei tunnu vielä täysin omalta niin laita mulle viestiä. Pohditaan yhdessä mikä siinä ei toimi ja mitä voisi lähteä uudistamaan, jotta yrityksesi ilme viestisi just sun yrityksestä.

Viestiä voit laittaa sähköpostilla varifilmi@gmail.com tai suoraan nettisivuiltani löytyvän lomakkeen kautta.








0 kommenttia

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page