Somemarkkinointi muuttuu joka vuosi ja erityisesti tavat, joilla saat ihmiset kiinnostumaan juuri sun postauksista ja ehkä jopa ostamaan sun palvelun, kehittyvät jatkuvasti. Vuosi 2025 tuo mukanaan taas uusia mahdollisuuksia ja haasteita somemarkkinointiin. Nyt haluaisin jakaa omia ennustuksiani tulevalle vuodelle ja kertoa mihin sinun kannattaa panostaa somemarkkinoinnissa vuonna 2025.
Tässä blogitekstissä kerron sulle:
Mikä toimii somemarkkinoinnissa vuonna 2025? Ennustan 8 olennaisinta trendiä ja osa-aluetta, joihin kannattaa erityisesti panostaa tulevana vuonna.
Miten sä voit parantaa omaa somemarkkinointiasi, saada lisää näyttökertoja, reaktioita ja ennen kaikkea uusia asiakkaita somen kautta ensi vuonna.
10 konkreettista asiaa, joihin sun kannattaa panostaa omassa somemarkkinoinnissa vuonna 2025.
Mikä toimii somemarkkinoinnissa vuonna 2025?
Nyt kurkataan siihen mikä somessa toimii tulevana vuonna. Mitään en voi luvata, mutta nämä asiat ainakin toistaiseksi näyttävät vahvasti vievän somemarkkinointia eteenpäin vauhdilla. Tässä tulee 8 tärkeintä asiaa ensi vuoden sometekemisen tueksi.
Vieläkin henkilökohtaisempi sisältö, tarinat ja oma vahva brändi
Tekoälyn kehityksen myötä aito ihmisen tuottama persoonallinen ja henkilökohtainen sisältö on näkynyt somemarkkinoinnissa jo vuonna 2024. Ensi vuonna pääosassa tulee olemaan entistäkin henkilökohtainen sisältö, omakohtaiset kokemukset ja tarinat sekä oma vahva henkilöbrändi.
Vahvat tunteet ja lyhyet otsikot
Hyvä sisältö on edelleen tärkein asia, mitä voit seuraajillesi tarjota, mutta se millä saat seuraajasi lukemaan sisältöäsi on tunteita herättävät otsikot. Hyvä otsikko kertoo lyhyesti ja selkeästi mistä postauksessasi on kyse. Sen lisäksi hyvä otsikko herättää myös tunteita. Mitä paremmin herätät tunteita tekstilläsi ja onnistut puhuttelemaan just sun omaa kohderyhmää, sitä paremmin saat ihmiset toimimaan ja siirtymään askeleen lähemmäs palvelusi ostoa.
Videot
Lyhytvideot on olleet suosittuja erityisesti siitä asti, kun reelssit tulivat Instagramiin. Myös Tiktokin ja Youtuben kasvun myötä lyhytvideot on olleet entistäkin suositumpia. Videot ovat nyt ja tulevat varmasti ensi vuonnakin olemaan tärkeä osa näkyvyden kasvatusta, uusien seuraajien saamista ja nykyisten seuraajien sitouttamista.
Näen myös vahvasti videot hyvänä tapana tuoda esiin omaa persoonaa ja inhimillisyyttä. Aitous välittyy mielestäni videoiden kautta paljon vahvemmin kuin kuvissa. Parhaimmat videot onkin videoita, joissa olet itse tai joissa kuuluu sun ääni.
Visuaalisuus ja sopivan laadukas sisältö
Erityisesti Instagram on edelleen hyvin visuaalinen alusta. Esimerkiksi omat brändivärit, fontit ja muut visuaaliset elementit on hyvä tapa luoda tunnistettavaa ja näyttävää sisältöä.
Instagram suosii erityisesti videoissa sellaisia videoita, joissa on hyvä valaistus. Vaikka laatu onkin tärkeässä roolissa, sun sisältö voi olla myös liian laadukasta. Sä et tarvitse ammattilaisen ottamia studiokuvia tai yhtä hyviä videoita kuin tv mainoksissa. Luonnonvalo riittää yleensä ihan hyvin, mutta talven pimeimpinä aikoina pieni lisävalo voi olla hyväksi.
Algoritmien ymmärtäminen
Kuulen aivan liian monesti yrittäjien valittavan algoritmeista ja siitä kuinka ne vastustavat yrittäjiä. Kyse ei kuitenkaan ole siitä, että algoritmit eivät halua näyttää yrittäjien postauksia. Kyse on siitä, ettei sisältösi ollut riittävän kiinnostavaan.
Algoritmit antavat näkyvyyttä postauksille, joista oikeat ihmiset ovat kiinnostuneita. Jos sun seuraajat tai muut samasta aiheesta kiinnostuneet ihmiset viettävät aikaa sun sisällön parissa ja reagoivat siihen (tykkäävät, tallentavat, kommentoivat tai jakavat), aletaan sisältöä näyttää entistä suuremmalle yleisölle. Jos sisältösi ei saa näkyvyyttä, kysy siis itseltäsi mielummin miksi ihmiset eivät kiinnostuneet siitä.
Algoritmit ovat yrittäjien parhaita ystäviä ja ymmärtämällä kuinka ne toimii voit kasvattaa näkyvyyttäsi somessa.
Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen ja oikean kohderyhmän puhuttelu
Se että tiedät kuka on kohderyhmääsi ei riitä saamaan ihmisistä asiakkaita somen kautta. Somemarkkinoinnissa ja markkinoinnissa ylipäätään sun täytyy tuntea kohderyhmäsi syvällisemmin. Tärkeintä on ymmärtää kohderyhmäsi tarpeet, haasteet, ongelmat ja unelmat.
Analytiikan hyödyntäminen
Ymmärtämällä analytiikkaa voit parantaa sisältöäsi ja säästää omaa aikaasi, kun tiedät mitä sinun kannattaa tehdä ja mitä ei. Analytiikkaa ymmärtämällä saat tietää esimerkiksi sen millaiset julkaisut tuo eniten näkyvyyttä ja millaiset julkaisut myy palveluitasi parhaiten. Tilastoja tutkimalla opit paljon sun sisällöstä ja siitä miten saat ihmiset toimimaan haluamallasi tavalla.
Instagramin tilastoista kirjoittelin aiemmin syksyllä oman blogitekstin, jossa kerroin tarkemmin mitä tilastoja jokaisen yrittäjän olisi hyvä seurata ja miten näitä tilastoja voi hyödyntää kehittämään omaa somemarkkinointia. Suosittelen lukemaan myös sen.
Vuorovaikutus ja oman yhteisön rakentaminen
Kun puhutaan somemarkkinoinnista, on muistettava, mistä somessa on kyse. Sen lisäksi että itse julkaiset sisältöä, kannattaa myös kommentoida ja reagoida muiden sisältöön. Vuorovaikutus ja aidot keskustelut ovat avainasemassa yhteisön rakentamisessa ja seuraajien sitouttamisessa. Kun olet aktiivisesti mukana keskusteluissa, seuraajasi kokevat, että välität heidän ajatuksistaan sekä näytät tilin takana olevan oikea ihminen. Somessa jokainen tykkäys, kommentti ja viesti on yhtä tärkeä. Jokainen ihminen somessa voi olla sun asiakas jo huomenna.
Instagramissa kannattaa hyödyntää myös tarinoista löytyviä tarroja. Näillä voit lisätä vuorovaikutusta ja saada paljon arvokasta tietoa seuraajiltasi. Tarrat ovat myös yksi parhaista tavoista saada ihmiset ostamaan Instagramissa.
Näin parannat sun somemarkkinointia ensi vuonna!
11 konkreettista asiaa, joihin sun kannattaa panostaa omassa somemarkkinoinnissa vuonna 2025
Panosta entistä henkilökohtaisempaan sisältöön. Jaa omia mielipiteitäsi, ajatuksiasi ja kokemuksiasi. Älä vain yleistä tietoa, jota muutkin jakavat.
Herätä tunteet jo otsikossa. Hyödynnä lyhyitä ja selkeitä otsikoita, joissa tunteet näkyy vahvasti mukana.
Tunne sun kohderyhmä läpikotaisin. Tiedosta mitä sun unelma-asiakas tekee päivisin, miten hän viettää aikaa somessa, millaista sisältöä hän haluaa kuluttaa ja tärkeimpänä tiedosta millaisten haasteiden kanssa hän kamppailee arjessaan, jossa sinä voisit olla apuna.
Tutustu tilastoihin ja ota ne aktiiviseksi osaksi somemarkkinointia. Selvitä mitkä ovat olleet suosituimpia postauksiasi ja miksi. Ota myös selvää millaiset postaukset ovat saaneet eniten reaktioita ja millaiset saavat ihmiset toimimaan esim. vierailemaan sun profiilissa tai siirtymään nettisivuillesi.
Panosta videoihin. Kuvaa videot hyvässä valaistuksessa äläkä unohda tekstittää niitä.
Hyödynnä tarroja Instagramin tarinoissa. Esitä kysymyksiä sun seuraajille, pyydä heitä kysymään sulta jotain tai ohjaa seuraajat ostamaan sun verkkokaupasta.
Kommentoi ja reagoi aktiivisesti muiden sisältöön.
Muista CTA (=Call to action) eli toimintakehote, joka ohjaa seuraajat tekemään haluamallasi tavalla. Se voi olla kysymys, joka kannustaa kommentoimaan tai kehotus lukea lisää aiheesta sun nettisivuilta/kohokohdista. Tiedostamalla postauksen tavoitteen osaat ohjata ihmisiä yhden askeleen eteenpäin ostopolulla.
Julkaise uutta sisältöä säännöllisesti. Se kuinka usein sun pitäisi julkaista riippuu täysin siitä mihin sinä pystyt säännöllisesti. Toisille se voi olla yksi postaus viikossa, kun toisille se voi olla jopa viisi postausta viikossa. Itse olen huomannut 3 postauksen olevan hyvä keskitie, joka tuo riittävästi tuloksia, mutta ei rasita liikaa itseäni ja muuta arkeani.
Panosta somestrategiaan ja sisältösuunnitelmaan. Säästät ihan valtavasti omaa aikaasi, kun suunnittelet sisältöä etukäteen ja luot omalle sometekemiselle strategian.
Hyödynnä brändivärejä ja omaa visuaalista ilmettä osana kuvia ja videoita. Tee sisällöstäsi tunnistettavaa heti alusta alkaen.
Oletko valmis kehittämään somemarkkinointiasi ja tavoittamaan enemmän asiakkaita vuonna 2025?
Somemarkkinointi voi tuntua haastavalta, etkä ole asian kanssa yksin. Mentorointi on silloin juuri sua varten, kun tarvitset selkeän suunnitelma, jonka avulla viet somemarkkinointisi uudelle tasolle ja alat saamaan asiakkaita somen kautta. Yhdessä me keskitytään juuri sun tarpeisiin ja rakennetaan vahva perusta sun omalle brändille sekä toimiva suunnitelma, jolla saat lisää näkyvyyttä, sitoutuneita seuraajia ja ennen kaikkea uusia asiakkaita.
Vuodenvaihde on täydellinen hetki pysähtyä, suunnitella ja kehittää omaa tekemistä. Älä jää miettimään – nyt on paras aika aloittaa!
👉🏻 Tutustu mentorointipalveluun ja ota seuraava askel kohti uusia asiakkuuksia.
Comments