Löydä, Kiinnostu, Muista! | Visuaalinen ilme on tie myyntiin

Jotta joku valitsee juuri sinun yrityksesi palvelun tai tuotteen vaaditaan kolme vaihetta: Löydä, kiinnostu ja muista. Ei ole väliä missä yrität myyntiä tehdä, joka kerta asiakas toimii samalla mallilla. Tässä postauksessa kerron markkinoinnin perustan sekä mikä merkitys visuaalisella ilmeellä on markkinoinnissa ja miksi ilman sitä on vaikeaa saada myyntiä.


Löydä

Ensimmäisenä on tietysti löydettävä yrityksesi jostakin. Esimerkiksi nettisivut, somekanavat tai vaikka lehtimainos. Jostain yrityksesi on löydettävä. Somekanavat ovat hyviä tapoja kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja vahvistaa brändiä. Nettisivut taas ovat se virtuaalinen liiketila. Mä en henkilökohtaisesti itse suosi yrityksen palveluita, joilla ei ole oikeita nettisivuja. En koe yritystä luotettavaksi, jos sillä ei ole nettisivuja. Jos taas myyt tuotteita niin verkkokauppa on ehdoton. "Tilaukset viestillä/sähköpostilla" ei myöskään toimi, koska osto prosessi on tehty asiakkaalle liian hitaaksi ja vaikeaksi.


Yrityksesi löytämiseen visuaalinen ilme ei ota osaa. Tärkeää on esimerkiksi ne olemassa olevat somekanavat, nettisivut ja hyvin tehty hakukoneoptimointi.


Kiinnostu

Kun se yritys sitten on löydetty, on kiinnostuttava siitä. Mahdollinen asiakas saapuu sinne nettisivuille ja tekee päätöksen siitä jääkö hän sinne vai ei. Tämä päätös tehdään ihan muutamissa sekunneissa. Kuinka monta sanaa arvelet kävijän lukevan etusivulta siinä ajassa? -Todella vähän. Todennäköisesti kävijä lukee sivun otsikon (=yrityksen nimen) ja toimintakehoitteen joka toivottavasti löytyy ensinäkymästä.


Jotta kävijä sitten jää sinne sivulle on herätettävä kiinnostusta. Ja miten sen tekisitkään paremmin kuin visuaalisen ilmeen avulla. Selkeä sijoittelu ja toimivat sivut ovat myös suuressa roolissa ja tässäkin visuaalisuudella on valtaa. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluu ihan kaikki väripaletista kuviin ja fontteihin joita sivulla on käytetty. Kiinnostavat ja laadukkaat kuvat, selkeästi luettavat tekstit ja oikean tunnelman luovat värit pitävä kävijän kiinnostuneena ja saavat lukemaan tekstejä. Tässä vaiheessa vasta hyvät palvelukuvaukset astuvat esiin. Jos tekstistä ei saa selvää tai kuvat ovat huonolaatuisia, ei yritystäkään nähdä luotettavana ja sivulta poistutaan huomattavasti helpommin.


Huonot kännykkäräpsyt eivät toimi edes somessa, mutta paremmatkaan kännykkäräpsyt harvemmin kuuluvat nettisivuille. Tuotekuvia on mahdollista ottaa toki puhelimella, kuten kerroin postauksessa Näillä vinkeillä kuvaat tuotteesi ilman studiota, mutta näitä kannattaa aina käyttää harkiten. Oman esittelyn kohdalla se selfie on ihan ok somessa, mutta nettisivuille suosittelen käymään ihan oikeassa kuvauksessa.

Kiinnostuksen herättämisessä ensinäkymä on kaikista tärkein. Muista katsoa nettisivuja sekä tietokoneella että puhelimella. Mobiiliversio on se mitä nykyään käytetään eniten, joten siihen on todella tärkeää panostaa.

Somessa kannattaa myös vilkuilla sitä omaa profiilia: Millainen profiilikuva toimii parhaiten ja onko somen ilme yhtenäinen niin itsensä kuin myös yrityksen muun ilmeen kanssa.


Muista

Ihmiset muistavat paremmin värejä kuin muotoja, joten on sanomattakin selvää, että toimiva visuaalinen ilme auttaa myös muistamaan yritysesi paremmin.


Tämä kolmas vaihe on ratkaiseva tekijä itse myyntiprosessissa. Kaksi ensimmäistä tiedottavat yrityksestäsi, mutta kolmas ratkaisee asiakkuuden. Kun palveluitasi (tai tuotteitasi) tarvitaan, on oltava muistettava. Vaikutuksen tehnyt yritys jää mieleen ja sivulle palataan myöhemmin, kun tulee tarve palveluillesi.


Kiinnostusta herättäessä on siis tärkeää tehdä vaikutus, jotta yritys jää mieleen. Tähän vaikuttaa ihan koko ilme, mutta erityisesti esimerkiksi värien jättämät tunteet. Epäselvä fontti tai muuten vain yrtiyksen ilmeestä eroava logo ei auta muistamaan yrityksen nimeä ja on hankalampaa palata sivulle, koska logo ei herättänyt samoja tunteita kuin muu sivu. Näin logoa ei yhdistetä yritykseen ja siksi sinua ei muisteta.


Tarkista perusasiat!

Kaiken myynnin perusta on nämä kolme vaihetta. Kannattaa siis tarkistaa perusasiat kuntoon ennen kuin voit lähteä tekemään mitään uutta.


Tässä sinulle vielä tarkistus lista, jonka avulla tiedät toimiiko perusteet:

  • Onko yritykselläsi nettisivut sekä ainankin yksi somekanava?

  • Löytyykö nettisivut googlesta (hakukone optimointi ei ole mun erityis osaamista, joten siinä en valitettavasti osaa auttaa kovin paljoa)

  • Onko yritykselläsi ainankin: Logo, väripaletti, fontit ja oma tyyli kuville?

  • Onko logo yhtenäinen muun ilmeen kanssa?

  • Viestiikö värit haluamiasi tunteita?

Värien merkityksestä aloitin instagramissa uuden postaus sarjan. Käy lukemassa ensimmäinen osa Mitä värit kertovat yrityksestä? #1.

Viimeisenä vielä muistutus siitä, että jokainen näistä kolmesta vaiheesta on ihan yhtä tärkeä. Kaikki tukevat toisiaan ostoprosessissa eikä toista olisi ilman ensimmäistä tai kolmatta ilman toista.


Markkinoinnin perustaan voisi toki vielä lisätä ainankin palveluiden kuvaukset, tuotekuvat ja selkeä esillä oleva hinnasto, mutta tässä karkeasti nyt ihan kaiken alku. Hinnaston esilläolosta kirjoitin myös instagramin puolelle julkaisun Onko sun hinnasto kaikkien nähtävillä? Siinä käsittelin sitä miksi hinnasto on hyvä olla esillä ja miten se vaikuttaa myyntiin.


Myynnin ja markkinoinnin perustaan voisi toki vielä lisätä palveluiden kuvaukset, tuotekuvat ja selkeä esillä oleva hinnasto, mutta tässä karkeasti nyt ihan kaiken alku. Hinnaston esilläolosta kirjoitin myös instagramin puolelle julkaisun